Interrail met kinderen: ik ga het doen! Maar…

Interrail met kinderen: ik ga het doen! Maar…

Al in februari bestelde ik de Interrail passen. In maart had ik ze binnen en kon de pret beginnen. Ik ging in de zomervakantie interrailen met de kinderen! Joehoe! Met z’n drietjes met de trein naar Spanje en daar lekker rondreizen met onze rugzakken. Ik had er zo ontzettend veel zin in!

Voordat je verder leest: ik ben inmiddels terug van bijna 3 weken interrailen met de kinderen en het was superleuk!! Wat een gave reis was het! Uiteindelijk heb ik (op slechts enkele overnachtingen aan het begin en de allerlaatste overnachting na) alles op de bonnefooi gedaan en dat ging goed. Het was echt een onvergetelijke reis!

Update: Hoe was het? Mijn interrail ervaringen en foto’s! Lees ook: Interrail met kinderen: zo deed ik het allemaal.

interrailen-met-kinderen
Het interrail avontuur kan beginnen!

Inmiddels is de vraag: gaat het door of moet ik alle plannen wijzigen?

Met de kinderen op Interrail

Iedereen aan wie ik het in het begin vertelde reageerde enthousiast. Wat leuk dat je dat gaat doen! Wat stoer! Vooral mannen reageerden positief. Vaders. Stuk voor stuk zeiden ze ‘Oh, dat heb ik vroeger ook gedaan!’ of ‘Dat is een goed idee!’ Stiekem zag ik ze wegdromen naar de tijd van hun vrije vakanties van vroeger. De single papa’s die ik ken kregen spontaan ook zin om het te gaan doen.

interrail-met-kinderen
Met de kinderen op vakantie met de trein.

Moeders keken meestal wat bedenkelijker. Die denken vooral aan het gedoe. Want laten we eerlijk zijn, het is ook best een gedoe. Dat steeds weer verkassen en zo. Sommigen werden al moe van het idee. Eentje appte: ‘Ik moet er niet aan dénken!’

Maar goed, mij leek het dus leuk: interrailen met de kinderen!

Lekker rondreizen met de trein:
interrailen in Spanje, interrailen in Italië of interrailen in een ander Europees land!

interrailpas-kinderen
Onze Interrail Global passen.
met-kinderen-met-de-trein
Ik reis heel vaak met de kinderen met de trein.
jippe-in-de-trein
M’n lieve Jippe in de trein in Nederland.

Interrail met kinderen

Ik hoor je al denken: ‘Maar Interrailen? Kan dat dan? Dat is toch alleen voor jongeren?’ Heel veel mensen reageerden zo.

Interrailen? Dat is toch voor jongeren?

met-de-trein-van-spanje-naar-nederland
Op mijn 19e in de trein in Spanje.
station-sitges
In 1991 op het station van Sitges.
trein-vroeger
Op mijn 18e in de trein in Spanje. Lekker veel beenruimte ook…

Interrail met gezin

Ja, Interrail is leuk voor jongeren, maar met kinderen kan ook. Interrail als gezin. Je hoort het de laatste tijd vaker, maar ik had dus ook al in de winter bedacht om het te gaan doen.

Veel mensen associëren Interrail nog standaard met jongeren en daar is het ook heel leuk voor, maar als stel of interrailen met kinderen kan dus ook. En ook senioren (60+) kunnen het doen; die krijgen nog korting ook!

Ook gezinnen, stellen en 60+ers kunnen interrailen!

Wat kost Interrail?

Er gelden verschillende tarieven. Zelf koos ik voor de Global Pass waarmee je door 30 landen kunt reizen. Omdat ik vanuit Nederland wil vertrekken en dus ook door België en Frankrijk moet is dat de slimste keuze. Vervolgens kun je kiezen hoe lang je in totaal op reis wilt: 2 weken, 3 weken of een maand. En je kiest hoeveel treinreisdagen je wil: 5 dagen, 7 dagen, 10 dagen of continue.

Ik wilde niet ter plekke hoeven denken welke dag ik wel of niet met de trein mocht als iets anders zou lopen, dus koos ik voor de optie 3 weken een onbeperkt aantal dagen met de trein. Ik betaalde hier 419 euro voor, maar het kan al vanaf 200 euro.

interrail-met-kinderen
Gratis interrail pas voor kinderen.

Interrail is gratis voor kinderen

Het mooie is: reis je met kinderen dan kun je je kinderen t/m 11 jaar gratis meenemen! Ideaal! En het is nog eens eenoudervriendelijk ook, want als alleenstaande ouder mag je 2 kinderen gratis meenemen. Je koopt voor jezelf dus een interrailpas, en je kinderen krijgen er gratis ook één. Perfect.

Dacht ik.

Is interrail wel leuk voor kinderen?

Stiekem denk je misschien: is Interrail wel leuk voor kinderen? Ook ik dacht dat natuurlijk. Hoewel ik zelf in Spanje het liefst elke dag een lokale trein zou pakken en bij elk klein onbekend dorpje uit zou willen uitstappen, zitten de kinderen natuurlijk niet te wachten op urenlang treinen en met hun rugzak op hun rug in de hitte door stadjes sjouwen. Die willen gewoon een zwembad! Dat snap ik ook wel.

De kinderen willen gewoon een zwembad!

Steeds naar een andere plek

Het moest dus iets er tussenin worden, maar wel anders dan anders. Ze zijn gewend een week op één plek te zitten, met een zwembad erbij, en dat ik van daaruit tripjes met ze doe (zoals ik het al die jaren heb gedaan, in Spanje, Tunesië, Egypte, Turkije en Griekenland), maar nu wordt het dus meer verkassen.

Veel zien maar ook lekker zwemmen

Ik wil echt best een groot stuk van Spanje met ze doen, maar wel ook minimaal twee keer een paar nachtjes ergens blijven waar ze heerlijk kunnen zwemmen en spelen. En voor mezelf ook, een plek waar we niet meteen de volgende dag weer weg moeten en ik even niet hoef na te denken hoe we naar de volgende plek kunnen reizen en welke trein we moeten halen. Waar we gewoon even rond kunnen slenteren en kunnen genieten.

De kinderen hebben er in elk geval zin in. Mijn zoon (8) wil zo graag eens naar Spanje!

Vrijheid!

Nou ja, en zo droomde ik dus van een heerlijk vrije interrailvakantie met de kinderen. Van avontuur! Een reis om nooit te vergeten. Ook al dacht ik -toen ik het boekte- ook wel ‘Poeh, dat wordt vermoeiend!’, ik had er ook ontzettend veel zin in.

Maar daarna kwam de werkelijkheid om de hoek.

Helemaal vrij om in elke trein te springen die je maar ziet staan ben je niet.

Verplichte reserveringen

Helemaal vrij om in elke trein te springen die je maar ziet staan ben je niet. Dát zou natuurlijk de ultieme vrijheid zijn. Gewoon maar een trein kunnen nemen, maakt niet uit waar naartoe. Wat lijkt me dát heerlijk! Maar nee, dat kan niet. Voor heel veel treinen moet je reserveren, zeker voor de wat langere trajecten, anders mag je niet eens mee. Voor deze trajecten gelden reserveringen:

interrail-spanje-reserveren
Treinen waarvoor je verplicht moet reserveren in Spanje.

Rechtstreeks met de trein naar Spanje

Zowel de kinderen als ik wilden alle tijd die we hebben in Spanje doorbrengen, dus België en Frankrijk zouden alleen maar landen zijn waar we doorheen reizen, hoe mooi die landen verder ook zijn. We wilden gewoon het liefst in één ruk naar Spanje, meteen naar Barcelona.

Nou ja, helemaal in één keer kan niet, er gaan immers geen directe treinen naar Spanje, je moet sowieso een keer overstappen, maar het liefst eerst daarheen en dan echt veel van Spanje zien. Ook al heb ik er al héél veel gezien. Met de trein verder door naar Portugal kan ook nog, Noord-Portugal en Lissabon zijn ook prachtig en ook goed met de trein te doen, maar de focus ligt nu op Spanje.

interrail-met-kinderen
Treinstation in Parijs.

Via Parijs naar Barcelona

De meest logische route van Den Haag naar Barcelona was vanaf Rotterdam naar Parijs, daar van Gare du Nord naar Gare de Lyon reizen en dan met de trein door naar het zuiden van Frankrijk en Spanje. Andere routes konden ook, maar dit was de snelste en meest logische. Op die manier kon ik in 1 dag helemaal in Barcelona komen met de kinderen. Perfect!

In 1 dag met de trein naar Barcelona!

3 maanden van te voren treinen boeken

Maar op de bonnefooi in de Thalys, de TGV of de AVE stappen mag niet. Ook niet in de RSC, de trein die de grens van Frankrijk en Spanje overgaat, dus de combinatie Renfe en SNCF. Die moet je allemaal reserveren. En het lastige is: dat mocht pas vanaf 90 dagen voor vertrek. Dus ik had weliswaar m’n interrailpas al lang in huis, maar ik kon nog niks. Pas in april kon ik gaan reserveren.

trein-frankrijk-spanje
Cerbère, op de grens van Frankrijk en Spanje.

Vanaf 90 dagen voor vertrek treinen reserveren

Drie maanden voor de datum waarop ik weg wilde met de kinderen zat ik klaar om de treinen die ik wilde te reserveren. Iets eerder al, want ik hoopte dat het al kon. Maar ik was te vroeg; het moest geen 3 maanden zijn, maar echt strikt 90 dagen. Weer een paar dagen wachten dus.

Let op: slechts een paar stoelen voor interrailers

Exact 90 dagen voor vertrek zat ik weer klaar. Ik moest en zou die trein bemachtigen! Inmiddels had ik namelijk gelezen dat ze op bepaalde trajecten maar een paar stoelen voor interrailers kunnen reserveren. Zitten die vol dan heb je pech. Het volle tarief betalen is niet te doen.

Helaas lukte het weer niet. Het was kennelijk nog te vroeg op de dag, dus waarschijnlijk moest ik 90×24 uur aanhouden; echt wachten tot het tijdstip waarop de trein zou vertrekken en dan min 90 dagen. En ja hoor, ‘s middags kon ik het eindelijk inboeken.

Op bepaalde trajecten kunnen ze maar een paar stoelen voor interrailers reserveren…

Inboeken of aanvragen

Nou ja, inboeken… Je kunt het aanvragen. Het verschilt per land, maar wil je een combinatie van landen zoals in mijn geval vanaf Nederland, via België en Frankrijk naar Spanje, dan kon je het het beste via de reserveringsafdeling van Interrail doen. Niet alles kan met de zelfservice helaas. Vrij omslachtig dus, maar goed. Ik boekte de gewenste treinen in en zou 2 dagen later horen of het daadwerkelijk kon.

Wachten op zekerheid

Het lange wachten begon. Na 2 dagen had ik nog niks gehoord. Het duurde langer. Toen ik eindelijk antwoord kreeg bleek wat ik wilde al niet meer te kunnen. Terwijl ik er dus meteen vanaf het eerste moment bij was. Hoeveel stoelen hebben ze dan voor interrailers op die trajecten? 4 of zo? Dat er net een stel 2 stoelen heeft gepakt en ik met 2 kinderen al niet meer kon? Bizar dit.

Alternatieve route

Ook een dag later kon niet. Alles rond die datum zat al vol. Dus zocht ik meteen naar een alternatieve route. Via Valence dan maar, of welke route dan ook. Dan maar wat langer onderweg. Ik vond Rotterdam-Valence en dan Valence-Barcelona. Ook prima wat mij betreft. Niet hoeven overstappen in Parijs was eigenlijk wel fijn. Ik vroeg het aan en kreeg weer hoop!

Via Valence naar Barcelona

Maar ook dat werd weer lastig. Weer wachtte ik langer dan 2 dagen en weer kreeg ik negatief nieuws. De Thalys van Rotterdam naar Valence zat ook al vol. Weer zoeken, weer wachten, en weer duurde het langer dan de tijd die er officieel voor stond.

Van Brussel naar Lyon

Uiteindelijk kreeg ik Brussel-Lyon en Valence-Barcelona akkoord. Yes! Dat was in elk geval iets! Weliswaar niet de trein naar Barcelona die ik idealiter wilde (met aankomst om half 8), maar eentje met aankomst om 11 uur ‘s avonds. En dan had ik Lyon-Valence natuurlijk nog niet (die TGV zat vol), èn ik moest nog naar Brussel.

Het hele interrail-avontuur werd zo best ingewikkeld.

Waarom geen gewone treinen?

Ik hoor je al denken: waarom geen gewone treinen dan waarvoor je niet hoeft te reserveren? In plaats van de treinen waarvoor verplichte reserveringen gelden kun je soms ook met een omweg ergens naartoe of met gewone treinen en boemeltjes.

Als ik eenmaal in Spanje ben vind ik dat superleuk, maar voor de rit er naartoe duurt dat gewoon te lang en vind ik het te onzeker. Dan haal je het niet in een dag en weet je nooit of je op het laatst nog ergens accommodatie kunt vinden. En je wil met kinderen ook niet 3 dagen achterelkaar in de trein zitten.

Maar goed, ik had nu 2 losse stukjes gereserveerd staan. Binnen Spanje ging ik het inderdaad op de gok doen, zonder reserveringen vooraf.

Al op vrijdag naar Brussel

Omdat de trein vanuit Brussel al om 8:00u vertrekt, betekent dat dat ik de avond ervoor dus al met de kinderen naar Brussel moet. Na de laatste schooldag. Met een gewone trein, anders kreeg ik weer extra kosten en ik had geen zin meer om nog weer te gaan wachten of dat nog  wel geboekt kon worden voor interrailers.

interrailvakantie-met-kinderen
Met m’n schatten op vakantie met de trein.

Meteen weg op de laatste schooldag

Maar was het wel zo fijn om meteen de laatste schooldag uit school op pad te gaan? Dat is altijd zo’n chaotische dag… Dan doen ze waterspelletjes of wat dan ook, mogen speelgoed mee en krijgen meestal nog weer vanalles mee naar huis wat ze gemaakt hebben het afgelopen jaar. Daar alleen al kun je je backpack mee vullen, dus rechtstreeks sowieso niet. Iets later op de middag wil ik de trein pakken, of misschien wel in de avond. Dat lijkt me eigenlijk relaxter.

Reizen op vrijdag de 13e

Het is die dag trouwens ook nog vrijdag de 13e ook. De laatste keer dat ik op vrijdag de 13e reisde belandde ik ver weg in het ziekenhuis, dus extra voorzichtig zijn op vrijdag de dertiende is misschien toch niet zo’n gek idee. Maar ja, heb ik een keuze? Nee, we moeten die dag toch echt gaan.

Het weekend van 14 julliet

Tja, en dan is het natuurlijk ook nog het weekend van quatorze julliet. Ik vroeg in het begin al of dat geen lastig weekend is om te reizen maar dat zou het op zich niet hoeven zijn, zeiden ze. Ik kon me echter voorstellen dat het dan overal hartstikke druk is in Frankrijk, omdat het een feestdag is.

Met de kinderen naar Lyon

Nou ja, ik was eigenlijk gewoon blij dat ik die 2 trajecten had (ook al waren de toeslagen absurd hoog) en ik vond het wel leuk om een paar uur de tijd te hebben in Lyon en dan met ze door te treinen naar Valence.

Van Lyon naar Valence

Met een gewone trein moet ik dan van Lyon naar Valence, want de TGV -die ook op dat traject gaat en supersnel is- was dus niet gelukt. Maar goed, dan gewoon de stoptrein. Ook goed.

Nog even overwoog ik om in de uren die ik had om van de ene naar de andere stad te gaan ook nog een korte stop te maken in St-Clair-les-Roches (aan de Rhône) en naar Siblu camping Les Rives de Condrieu te wandelen om daar voor een blog even de camping en het zwembad te verkennen (leuk voor de kinderen!) zonder er te slapen (alles zat namelijk al vol), maar dat werd wel heel veel. Je weet nooit precies hoe het loopt met treinen. Dus nee, dat werd het uiteindelijk ook niet.

Een beetje zekerheid

Inmiddels had ik een beetje zekerheid, maar accommodaties in Spanje boeken durfde ik nog niet. Ik moest eerst zeker weten dat ik ook weer terug kon komen!

Terugreis Spanje-Nederland

Om de terugreis in te kunnen boeken moest ik weer wachten. Ik wil immers ruim 2,5 week met ze gaan, bijna 3 weken zelfs (voor het eerst sinds ik alleen ben zo lang met de kinderen!) en de terugreis kon ik natuurlijk weer niet tegelijk met de heenreis aanvragen, want die datum lag nog weer verder dan die 90 dagen voor vertrek. Weer wachten dus. Weer in onzekerheid. Want ja, ik moet natuurlijk wel terug kunnen komen.

trein-1991
Op mijn 19e met vriendinnen en transistorradio in de trein terug van Barcelona naar Nederland.

Op tijd weer met de trein terug naar Nederland

Een terugreis vastleggen is wel slim, zodat je in iedere geval weer op tijd in Nederland kunt komen. Enerzijds omdat de kinderen de andere helft van de vakantie naar hun vader gaan en dus terug moeten zijn, maar anderzijds vooral ook omdat de geldigheid van de interrailpas ook niet in het gedrang moest komen. Ik had een pas gekocht voor 21 dagen.

Ik had iets speling qua data gaf ik aan en gelukkig, na nog weer wachten had ik de terugreis akkoord gekregen. Deze keer wel via Parijs, en weer met een hoge verplichte toeslag, maar het was in elk geval iets soepeler gegaan dan het boeken van de heenreis.

interrail-met-kinderen
Met de kinderen in de trein vanaf Parijs.

Overnachten tijdens interrail

Eindelijk kon ik ook een paar overnachtingen gaan regelen. Natuurlijk is het leuk om op de bonnefooi te gaan en wel te zien waar je slaapt, maar met kinderen is het wel even anders. Dan wil je gewoon iets meer zekerheid en niet nog uren moeten zoeken of heel ver moeten lopen. En er zat gewoon echt ook al heel veel vol! Ik kan het mezelf niet permitteren dat er alleen nog maar overnachtingen van meer dan 100 euro per nacht te vinden zijn, of nog veel meer. Ook een hostel is prima, maar zelfs dat lukt in het hoogseizoen niet altijd.

Overnachten in Barcelona

Omdat we zo laat in Barcelona aankomen had ik een goedkoop en eenvoudig pension geboekt. Ik ga niet veel geld uitgeven aan een hotel als we er pas tegen twaalven aankomen (omdat de trein pas laat in Barcelona aankomt) en waar we om 10 uur weer uit moeten. En ach, de kinderen zullen doodmoe zijn, en ik ook, dus we slapen toch wel. Hoop ik.

Ik vond een kamer met een groot bed waar we met zijn drieën in mogen. Prima. Thuis liggen we ook nog vaak met z’n drietjes, dus dit overleven we ook wel. Ook al ligt mijn zoon met zijn 8 jaar nog steeds vaak halverwege de nacht 90 graden gedraaid in bed waardoor ik nog regelmatig voeten in mijn gezicht krijg, als we maar liggen.

Geen hotel, maar een hostelachtig pension en een guesthouse in Barcelona.

Guesthouse in Barcelona

Voor de nacht erna vond ik een guesthouse, ook eenvoudig, maar op een leuke plek waar ik me u al op verheug. Ik zie me daar ’s ochtends al helemaal met mijn café con leche onder de palmbomen zitten, terwijl de kinderen op het plein spelen.

Vanuit Barcelona richting zuiden

Vanuit Barcelona wil ik dan met de kinderen richting zuiden en binnenland. Ik ben er al weken mee bezig, maar ik heb nog niks geboekt. Wel had ik eerst ook nog naar campings met eenvoudige accommodaties gekeken, maar poeh, wat was dat duur! Je kunt soms nog beter voor een hotelletje kiezen.

Het binnenland van Spanje

Verder zuidelijk waren de accommodaties gelukkig iets goedkoper en in het binnenland nog goedkoper. Veel mensen willen natuurlijk niet naar het binnenland vanwege de hitte, maar ik vind dat niet zo erg. Ik heb al eens met 42 graden en een rugzak (mét tent) op mijn rug door Sevilla gelopen. En door Valencia, Córdoba, Ronda, en nog meer plekken.

Net toen ik eindelijk de rest wilde gaan vastleggen, kreeg ik een nieuwsbericht doorgestuurd van een vriendin.

En toen…

Net toen ik eindelijk nog wat meer accommodaties wilde gaan vastleggen en al weken gepuzzeld had hoe ik overal kon komen (en zelfs op Google maps via de ‘satelliet view’ allemaal treinlijntjes door Andalusië gevolgd had), kreeg ik een nieuwsbericht doorgestuurd van een vriendin. Over de Franse spoorwegen.

Stakingen treinen Frankrijk

De afgelopen maanden hadden de Franse spoorwegen al veel gestaakt. Zowel in april, mei als juni waren er dagen waarop treinen niet reden. Ruim van te voren kon je er schema’s van bekijken en zien wat de rode dagen waren, de dagen van de grève, de staking. Ik was er vanuit gegaan dat dat in juli en augustus niet meer zo zou zijn. Dat was ook eigenlijk zo. Het zou dan afgelopen zijn!

O nee! De Franse spoorwegen gaan in juli door met staken!

Franse spoorwegen gaan door met staken

O nee! In het bericht stond dat de Franse Spoorwegen doorgaan met staken, ook in de zomer, en dan met name in de weekenden van de ‘grands départs’, de weekenden waarin veel mensen op vakantie willen gaan. Zucht…

Inmiddels is bekend dat er in elk geval 6 en 7 juli al gestaakt wordt. Ik ga het weekend erna. Het weekend van 14 juli: quatorze julliet. Ook dan is de kans groot dat er gestaakt wordt, ook al kan niemand het nog met zekerheid zeggen.

Hoe komen we dan in Spanje?

Hè, zo wordt ons leuke avontuur wel steeds ingewikkelder. Ik heb me er afgelopen week erg druk om gemaakt. Steeds als ik eraan dacht stopte ik het weg in de hoop dat het straks niet zo zou zijn, maar over 2 weken gaan we en ik weet nog steeds niet of we er komen.

Wat zegt Interrail zelf over de stakingen?

Half juni stuurde ik via de site van Interrail een berichtje hoe of wat. Weer moest ik wachten. Een week geleden, 5 dagen later, kwam er antwoord.

Thank you for contacting the Interrail.eu customer service team. Our sincere apologies for the late reply. I am sorry to learn your trip may be affected by the ongoing strikes in France. You can find general information about the strike dates here. To follow the latest strike updates, I suggest you visit the SNCF website.

Ik word verwezen waar een pagina waar ik niet op kan komen: Vous n’êtes pas autorisé(e) à accéder à cette page. Als ik verder zoek kom ik op een Franse pagina over de grève waar ik niet alles van begrijp. Verander ik de taal naar Engels of Nederlands dan komt er een totaal andere pagina tevoorschijn.

Hè, die stomme staking!

Ik lees de mail verder:

Every day, at around 17.00 (CET), they publish a document with detailed information on the trains that will be affected the next day. You can access that by clicking the links under the headers “INFOTRAFIC…”. Additionally, a complete list of TGV trains that will be running on the following day may be found by clicking on the links under the headers “Liste des TGV circulant…”

1 dag van te voren, vanaf 17:00u wordt bekend welke treinen de dag erop wel of niet gaan?!

Ik lees verder: If you need to change your plans due to these disruptions, it’s important to keep a few details in mind. Cancellations and exchanges of Passes and seat reservations made in advance will follow standard procedure, as per our booking terms.

We cannot offer special refund and exchange conditions in advance as the disruptions are only confirmed by SNCF one day in advance.

If the train you had reservations for proves to be affected by the strike, you can request a full refund for the reservation fee (booking fees are unfortunately non-refundable). Maar waar en hoe en wat en wanneer. Het duizelt me nu al. Onderweg met 2 kinderen ga ik me daar echt niet mee bezig houden.

Annuleren?

Als ik zelf wil annuleren vanwege de verstoringen van het treinverkeer gelden de gewone voorwaarden.

Ik wil helemaal niet annuleren, ik wil gewoon leuk op vakantie met mijn kinderen!

Onzekerheid

Het is gewoon irritant. Ik wil die onzekerheid niet, voor mezelf niet en voor de kinderen niet. Maar wat heb ik als alternatief? Niet veel. En misschien gaan de treinen uiteindelijk toch gewoon.

Hoe weet je of de treinen gaan?

Ik kreeg dus die link naar de site van de SNCF (de Franse Spoorwegen): GrèveL’info trafic de votre train est disponible la veille de votre voyage à partir de 17h sur le site et l’App SNCF.

Maar dan weet je dus serieus pas de dag van te voren, na 17:00u, of de trein de volgende dag wel of niet gaat! Eerst dus die onzekerheid tot die tijd en daarna nog het risico dat je überhaupt niet weg komt.

En 1 dag voor het vertrek van de gereserveerde trein moet ik juist al met ze naar Brussel. Dus daar ben ik dan al. Bovendien heb ik daar een tijd terug al een hotel geboekt in Brussel, expres bij Gare de Lyon, en zelfs al betaald, omdat ik dacht: ja, daar moeten we toch echt zijn om die trein ’s ochtends vroeg te halen, dus die ga ik niet cancellen.

Ook keek ik nog op de site C’est La Greve.

Rijdt de TGV op 14 juli?

Terwijl ik dit schrijf en me al dagen druk heb gemaakt bedenk ik me dat ik natuurlijk niet met de Thalys ga maar met de TGV. Zoals ik het ergens anders weer las hoor je daar 48 uur van te voren meer over. Hoera, zou ik daar dan wel 2 dagen van te voren duidelijkheid over hebben? Maar ja, op donderdag meer weten over zaterdag en al op vrijdag weg moeten is nog steeds heel onzeker. En ik moet los daarvan ook nog steeds een gewone trein van Lyon naar Valence hebben en de trein van Valence naar Barcelona, en daar weet je het dan nog niet van.

Pour consulter l’info trafic de votre train, rendez-vous sur le site SNCF et l’App SNCF 48h avant votre départ. Que ce soit par mail ou SMS, vous disposerez de toute l’information adaptée pour votre voyage.

Dus ik checkte de site, maar daar heb je nu nog niks aan. Die treinnummers kan ik pas later invoeren. Wel zette ik voor de zekerheid de app van de SNCF maar op mijn telefoon. Niet alleen die, maar ook die van Cestlagreve.

In dubio

En nu zit ik in dubio. Het ene moment denk ik: Ach, het komt allemaal wel goed, misschien gaan de treinen gewoon en als ze niet gaan dan verzin ik wel iets, ook al weet ik nog niet wat. Andere momenten (als ik ook nog supergestresst ben om de dingen hier) denk ik: ‘Ohhhh, waar begín ik aan.’

Ben je een control freak dan is dit dus niet jouw ding.

Langer in Brussel of Lyon

Nou ja, op zich is het niet erg om wat langer in Brussel te zijn, maar het is zo zonde. Naar Brussel kun je altijd wel een keer en nu komt de rest van de planning in de knoop. En er komen weer extra kosten bij.

Langer in Lyon zou ik ook leuk vinden, er is genoeg te zien en te doen in Lyon, maar je weet het niet zeker. Als ik het zeker weet ga ik daar nu accommodatie boeken, maar wil je het nog annuleren dan moet dat net weer vóórdat je duidelijkheid hebt. Pffft.

Geannuleerde trein

Toen ik met de kinderen met de Thalys naar Parijs ging hadden we overigens ook een geannuleerde trein. We mochten toen halsoverkop met een andere mee die er nog stond, op het balkon, maar de stress van al die mensen wiens trein gecanceld was en die er nog in wilden zorgde ervoor dat mijn 8-jarige zoon eruit wilde en naar huis wilde. Ik heb hem kunnen geruststellen, we zijn in de trein gebleven, ook al moesten we een groot stuk staan, maar zo’n moment wil ik voor hem liever niet weer.

thalys-gecancelled
Thalys naar Parijs helaas gecanceld.

Alle plannen omgooien?

Ook bij ons kan er straks staan dat de TGV gecanceld is. Maar ja. Nu nog alle plannen omgooien? Niet meer gaan?  Nee, dat is geen optie. We gáán op vakantie. Totaal ergens anders naartoe gaan? Een busvakantie inclusief camping of goedkoop hotel boeken? Nee, ook dat is zonde, want ik heb al geld uitgegeven en krijg dat niet meer terug. Hooguit een heel klein deel.

Een andere interrailbestemming?

Een andere interrailbestemming kiezen? Via landen waar je minder hoeft te reserveren? Mmm, we willen echt wel naar het zuiden, dus ook dan ontkom je er niet aan. Ik wil niet een week lang alleen maar in treinen en grote steden zitten. Waar je ook naartoe gaat interrailen, voor het hoogseizoen moet je toch weer kosten maken voor reserveringen en daar eventueel weer op wachten. Maar toch kijk ik even, want via Duitsland is een reservering niet altijd verplicht.

trein-duitsland
Met de trein reizen in Duitsland.

Andere landen waar onze interrailpas geldig is

In principe mogen we met onze interrailpas (de Global Pass die we hebben) zelfs naar 30 landen! Ook naar Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Hongarije, Tsjechië, Polen, Noorwegen, Zweden, Denemarken, Finland, de Baltische staten, etc. Ook heel mooi natuurlijk! Keulen is leuk, Wenen is leuk en Boedapest vond ik ook prachtig.

trein-naar-milaan
De trein naar Milaan.

Interrailen naar Zuidoost-Europa

Ik moet toegeven dat ik van de week heb zitten kijken of ik niet totaal de andere kant op kan, naar Zuidoost-Europa. Ik ben namelijk best heel nieuwsgierig naar de wat ‘onbekendere’ landen als Slovenië, Montenegro, Macedonië, Servië, Roemenië en Bulgarije. Dan kunnen we in korte tijd veel meer landen doen. De route van Belgrado naar Bar (door Servië en Montenegro) lijkt me ook geweldig. Dit moet -net als de treinreis die ik maakte langs de dorpen van de Cinque Terre in Italië– één van de mooiste treinroutes van Europa zijn!

interrail-welke-landen
De landen waar een Interrail Global Pass geldig is.

Interrailen naar Kroatië of Griekenland

Of Griekenland en Kroatië! Van Kroatië wil ik behalve Istrië en Dubrovnik wat ik al gezien heb ook nog meer zien. En Griekenland is natuurlijk ook altijd geweldig! Of de hele kust van Italië afzakken, langs verschillende mooie gebieden in Italië, van de Cinque Terre (wat i al met de trein heb gedaan) tot Zuid-Italië (waar ik ook al eens met de trein naartoe reisde) en door naar Sicilië waar ik nog steeds een specifieke treinroute in het noorden wil doen. Of allemaal mooie steden in Italië!

treinen-italie
Vertrekkende treinen op het station van Pisa.

Maar ja, laten we eerlijk zijn, om alles nu nog om te gooien… Dat is wel heel kort dag.

Maar ook als ik het nu nog omgooi moeten sommige trajecten gereserveerd worden en dan moet ik me overal weer opnieuw in verdiepen. En ik heb het al zo druk.

Interrailen naar Turkije

Wist je trouwens dat je met je interrailpas zelfs helemaal naar Turkije kunt?! Naar Istanbul! En verder nog! Toen ik me daar van de week even in verdiepte begon mijn reizigershart wel weer te kloppen. Met de Bosphorus Express van Sofia naar Istanbul of helemaal van Boekarest naar Istanbul. Dat is natuurlijk helemaal supergaaf! Ware het niet dat ivm bouwwerkzaamheden die trein nu net weer niet normaal gaat. Door die constructiewerkzaamheden zijn ook daar weer treinstoringen en moet je deels met de bus.

Al zo lang met Spanje bezig

En tja, ik heb nu al zoveel tijd gestoken in de route die ik ongeveer in Spanje wil afleggen (of kan afleggen, wat aansluit en wat eventueel niet), en welke plaatsen we eventueel graag willen bezoeken… De tijd die daar in zit wil ik ook niet allemaal weg gooien. En dan zijn er nog de toeslagen die ik al betaald heb! Dus het blijft lastig.

Update stakingen

Terwijl ik deze blog gisteren aan het schrijven was, kreeg ik antwoord van NS International die ik (via een DM) op twitter benaderd had. NS International zegt:

In de spoorwegsector in Frankrijk is een nationale staking aangekondigd tot en met 7 juli 2018. Voor zover nu bekend, in de staking na 7 juli 2018 afgelopen.

Op zich klinkt dat fijn. Maar wat moet ik met het zinnetje ‘voor zover nu bekend’. Want eerst waren de stakingen bij de spoorwegen ‘voor zover toen bekend’ tot en met juni. Dus ja…

De whatsapp van interrail

Ondertussen kreeg ik ook antwoord in de app van Interrail, waar ik de dag ervoor een berichtje in had geschreven. Medewerkster S van Interrail:

Als het goed is, zal de Franse spoorwegmaatschappij niet langer staken in juli. Wel kan ik jullie aanraden om de volgende websites in de gaten te houden: strike en circulation des trains pertubeeDaar kan je de laatste informatie over de stakingen lezen, en vinden welke treinen er precies uitvallen. Het is helaas pas 1 dag van te voren bekend welke treinen nog wel rijden en welke vanwege de staking uitvallen. 

‘Als het goed is’ staat er. Dat geeft ook weer geen 100% zekerheid. Er staat immers niet ‘De Franse spoorwegmaatschappij niet langer staken in juli’. Dus ik weet het zo net nog niet. En die tweede link werkt niet, maar ook op de Facebookpagina van de Franse Spoorwegen staat wel informatie.

interrail-met-kinderen
Met de kinderen in de Thalys.

Een deel van de treinen rijdt wel

Een deel van de treinen rijdt wel, zie ik, dat is mooi, maar ja, als je een reservering hebt voor een trein die niet gaat zit je toch weer. Het was al druk, dus omboeken lukt dan ook niet zomaar. Zeker niet als al die stoelen voor interrailers überhaupt al lang op waren.

Dus… zijn de stakingen na het weekend van 7 juli echt voorbij? Niemand kan het met 100% zekerheid zeggen.

Is de staking na 7 juli echt voorbij?

NS International antwoordde nog een keer: Hi Denise, volgens onze laatste informatie duurt de staking van de Franse Spoorwegen echt t/m 7 juli. Dit kan je ook terugvinden op onze website: stakingen SNCF

Ik hoop het maar, maar ik weet het zo net nog niet.

Wat denken jullie?

Een bus in plaats van de trein?

Een bus nemen in plaats van een trein klinkt natuurlijk het meest logisch. Dus had ik zitten denken of ik voor de zekerheid niet beter een bus bij kan boeken.

Meer dan 20 uur in de bus zitten of zelfs 24 of 28 uur onderweg zijn is natuurlijk niet fijn, zeker niet met kinderen, maar vroeger, zonder kinderen, heb ik dit vaak gedaan. Ik ben meerdere keren met de bus naar Barcelona gereisd, 2x naar Zuid-Frankrijk, 2x naar Italië, 1x naar Hongarije en 1x naar Istrië.

Lange busreis met kinderen

Ook nu zou ik zo’n busreis in mijn eentje nog niet zo’n probleem vinden, maar met kinderen die misselijk worden in de auto of bus, moeten plassen, ruzie maken, niet even kunnen lopen of allebei naast me willen zitten is het niet echt een pretje. Daarom was nou juist de trein zo fijn!

Enkeltje Spanje met de bus

En om nou 250 of 300 euro voor ons drietjes te gaan betalen voor een enkele reis met de bus (hoewel, het kan goedkoper zag ik) terwijl ik gewoon mijn interrailpas heb èn al hoge toeslagen heb betaald én de treinen misschien toch nog gaan is ook weer zo wat. Of je moet het kunnen annuleren, maar dat is vlak voor vertrek (als je op het laatst pas duidelijkheid hebt) ook weer niet altijd het geval. Hoewel, ik zag 1 uitzondering. FlixBus is wel aantrekkelijk. Nachtbussen zijn dan natuurlijk handig, hoewel je er naar Barcelona dan een dag én een nacht in zit, niet alleen de nacht.

Drukte op 14 juli op de weg in Frankrijk

Als je de bus nog niet boekt en wacht tot de treinen niet gaan en dan alsnog een bus probeert vinden dan wil natuurlijk iedereen dat. En 14 juli is net ook op de Franse wegen weer 1 van de drukste dagen zag ik op de site van de ANWB. Dus weer twijfel. Maar… Wellicht is het toch een idee.

Auto huren

In geval van nood of aanhoudende stakingen een auto huren (bijvoorbeeld bij Sunnycars of Cardelmar.com kan ook al niet. Ja, het zou echt stukken makkelijker zijn als ik gewoon lekker met de auto naar het zuiden kon rijden met de kinderen. Maar ja, dat gaat niet zonder rijbewijs.

Blablacar

Ik heb zelfs bij Blablacar gekeken of we niet met iemand mee kunnen rijden. Vaak kun je best voordelig mee, maar meestal zijn het maar 1 of 2 zitplaatsen. Zelden 3 of meer.

Maar om eerlijk te zijn vind ik het met de bus of trein toch leuker met de kinderen. Ik wil helemaal niet met iemand meerijden, we willen juist met z’n drietjes!

Met het vliegtuig

Toch nog met het vliegtuig? Dat kan ook niet. Sowieso zou dat als je dat nu pas boekt veel te duur zijn, maar het gaat erom dat mijn zoon niet meer durft te vliegen. Anderhalf jaar geleden kwam dat ineens op en het is helaas niet meer weggegaan. Terwijl ik altijd hele leuke vliegreizen met de kinderen heb gehad en hij nooit bang was.

Maar goed, dat niet willen vliegen is juist de reden dat we voor interrail gekozen hebben. Vorig jaar bleef ik met ze in Nederland, maar hij wilde nu echt heel graag naar Spanje. Vandaar interrail. Ook milieutechnisch gezien is met de trein op vakantie gaan natuurlijk mooi. Het scheelt echt enorm veel CO2-uitstoot. Maar dan moeten ze wel gaan!

Iedereen zegt wel we moeten meer met de trein reizen in plaats van het vliegtuig, maar het is er nog niet overal goed op ingesteld. Ook qua capaciteit niet.

Met de boot van Italië naar Spanje

Of de boot. Dat kan ook nog. Ja, mijn speurtocht ging nog even verder. Er gaat een boot van Genua (Italië) naar Barcelona. Een nachtboot van Grimaldi. Maar ja, dan moet je eerst nog helemaal naar Genua reizen en dan nog een nacht op de boot. Leuk natuurlijk, maar wil je daar fatsoenlijk op slapen dan kost het ook nog best veel. En dan moet je nog zorgen dat je op tijd in Genua bent en daar dus ook weer treinen voor proberen te reserveren (via Basel naar Milaan) en weer toeslagen betalen.

Met de boot naar Noord-Spanje, noordwest-Spanje of Portugal

Ik heb zelfs nog gekeken of er geen ferries vanuit Nederland naar Portugal of Spanje gaan. Naar Santander kan inderdaad, maar dan vanaf Engeland. Met onze interrail mogen we ook naar Engeland, maar ook dat wordt wel weer erg omslachtig.

Niet leuk als ouder alleen

Dit zijn van die kutdingen in je eentje, tijdens een vakantie als ouder alleen met kinderen bedoel ik. Als je met zijn tweeën bent is het ook niet leuk, maar is het toch anders. Dan kun je nog overleggen (nou ja, ook niet altijd weet ik uit ervaring) of dan kan de een iets regelen terwijl de ander even iets met de kinderen doet. Alleen dát al.

interrail-met-kinderen
Reizen met kinderen en rugzak.

Onderweg alles op je telefoon boeken

En ik ben ook al niet handig met apps en zo en dingen via mijn telefoon uitzoeken of boeken. Ik doe dat altijd nog ouderwets op mijn pc of gewoon ter plekke. Ik heb welgeteld 1x een hotel via mijn telefoon geboekt. Anders zie ik het gewoon niet goed. Ik mag er (van een afstand) dan nog jong uit zien, maar wat dat betreft ben ik gewoon een oud wijf aan het worden, ha ha.

O ja, en het is ook niet zo dat er als reisblogger dan ineens allemaal deuren open gaan mocht je dat denken.

Ik wil gewoon rondreizen en relaxen

Hoe dan ook, ik wil gewoon dat het leuk wordt voor de kinderen en ook een beetje kunnen relaxen. Het leven is altijd druk, ik doe zelden niks, en op vakantie wil ik gewoon ook een heel klein beetje kunnen relaxen. En niet stressen.

Ik wil nog steeds heel graag met de trein. Ik had me er zo op verheugd! En de kinderen ook! Ik zie ons al helemaal zitten met onze rugzakken. Gebruind en ontspannen, terwijl het landschap aan ons voorbij glijdt.

Hopelijk gaat alles toch gewoon door, maar het voelt niet relaxed zo.

Tja, dit weekend moet ik maar een beslissing gaan nemen. Het gewoon gokken met het risico dat we ergens stranden en het leuke schema in mijn hoofd niet haalbaar is, of toch nog een bus boeken, of…

Ik neig nu toch naar 1 van de opties die ik genoemd heb. Ik ga dat zo spoedig mogelijk uitzoeken en regelen en dan horen jullie weer van me.

Overnachtingen boeken

Want eigenlijk wilde ik dit weekend ook eindelijk de overnachtingen in het zuiden van Spanje boeken (waar ik dus helemaal met ze naartoe wilde) voordat straks echt al het leuke of betaalbare vol zit. Maanden geleden was het al lastig… Ik heb zelfs speciaal voor mijn blog vanalles geprobeerd, maar ook dat lukte niet.

Wil jij ook interrailen met kinderen?

Wil je ook gaan interrailen en maak je je niet druk om dit hele verhaal? Het kan natuurlijk gewoon. Stakingen zijn er niet altijd. Het is natuurlijk geweldig om een mooie route met de trein door Frankrijk, Spanje en Portugal te reizen. Of een mooie route naar Italië. Blogger Saskia van Kidseropuit ging met haar gezin op interrail naar Zwitserland, Oostenrijk en Hongarije. Of wellicht spreken andere landen je meer aan.

Meer informatie over Interrail

Wil jij het -na dit alles- ook (toch) heel graag? Lees dan meer op de site van NS International:

Reserveringskosten

Hier zie je wat je ongeveer kunt verwachten aan extra reserveringskosten.

nachttrein-spanje
In 1995 in de nachttrein van Malaga naar Barcelona.

Interrailen met kinderen: wat moet je verder weten

Over wat je verder allemaal nog moet weten zal ik later misschien nog wel een keer iets schrijven, als ik het echt met ze gedaan heb en de ervaring van het interrailen met kinderen kan delen, maar hier alvast een paar puntjes:

Geen garantie dat je bijelkaar zit

Reserveer je een plekje op een bepaalde trein via de reserveringsafdeling van Interrail dan kunnen ze niet garanderen dat je bij elkaar zit. Ze proberen het wel, maar garanderen kunnen ze het niet. Ben je met 2 volwassenen (en 1 of 2 kinderen) dan maak je je daar misschien niet zo druk om, twee bijelkaar lukt meestal makkelijker, maar in je eentje is dat lastiger. Mijn kinderen zijn niet zo klein meer, maar toch vinden ze het eng om alleen of een stuk bij mij vandaan te zitten.

Uiteindelijk heb ik voor de treinen die ik gereserveerd had gelukkig wel plekjes redelijk dichtbijelkaar gekregen en in elk geval 2 naast elkaar, maar de kans dat je bij zo’n tafeltje komt met z’n drieën (zoals we voor Parijs hadden geboekt, maar toen door die wisseling van trein dus niet kregen) is vrijwel nihil. Op één traject zit één van ons wel wat verder weg, met nog iemand ertussen.

Niet zo gezinsvriendelijk

Dat ze geen plekken bijelkaar kunnen garanderen, ook als je met minderjarigen reist, vind ik niet zo gezinsvriendelijk. Ik snap het, maar als je zo lang in de trein zit is dat niet leuk. In het vliegtuig zit je ook niet altijd allemaal bijelkaar, en zitten kinderen ook wel eens alleen, naast een vreemde volwassene, wat ik best wel raar vind.

Wat je dan moet doen is zelf vragen of mensen willen ruilen. Sommigen zullen dat wel doen, maar sommigen vertikken dat. En ja, ergens snap ik ook wel weer dat als jij speciaal een raamplaatsje hebt geboekt dat je dan niet ineens wil opstaan, maar toch.

Een zitplaats aan een tafeltje

Toen ik de trein naar Parijs boekte lukte het me zowel voor de heen- als voor de terugreis drie stoelen te boeken in zo’n zitje voor 4 personen met een tafeltje ertussen. Dat is natuurlijk heel gezellig, zeker als je met kinderen reist. Heen kregen we het uiteindelijk niet, maar terug gelukkig wel. Boek je echter via de reserveringsafdeling van Interrail dan lukt dat niet. Of je moet wel heel veel geluk hebben.

Duurder dan je denkt

Denk niet dat interrail een goedkope gezinsvakantie is. Natuurlijk, je kunt het altijd zo duur maken als je wilt, maar echt goedkoop is het niet. Het zit hem niet in de interrailpas, het zit hem in de bijkomende kosten. En losse overnachtingen zijn vaak ook duurder dan een week op 1 plek.

interrail-met-kinderen
Leuke dingen doen met kinderen in de trein.

Leuke dingen meenemen om te doen

Het ligt voor de hand, maar zorg dat je nog leuks om te doen bij je hebt. Iets te lezen, iets te tekenen, een spelletje, etc. Niet alleen een treinreis kan lang duren, je kunt door vertragingen, uitgevallen trienen of gemiste treinen ook onverhoopt een paar uur moeten wachten.

trein-Salou-1991
Zomer 1991. Wachten op de trein van Salou naar Barcelona.

Communicatie

De communicatie met Interrail vind ik nogal ingewikkeld. Dit gaat dan ook op als je geen kinderen hebt. Communiceren met Interrail kan op heel veel manieren, maar wil je even snel iets weten dan is dat niet eenvoudig. Even bellen kan ook niet. Ook als er straks onderweg iets niet goed loopt zou het gewoon zo handig zijn als je gewoon even iemand kunt béllen.

Waarom niet gewoon een telefoonnummer?

Ik belde een keer een nummer wat ik daarna nooit meer teruggevonden heb (wellicht heb ik toen toch gewoon NS International gesproken in plaats van Interrail zelf) en kreeg toen iemand die er net 2 weken werkte die er duidelijk nog minder van wist dan ik. Dat geeft niet, maar als je gewoon wat geregeld wil hebben schiet dat niet op. Hij kon wel iets voor me doen maar dan betaalde ik meteen weer een bedrag, terwijl ik eigenlijk alleen maar even iets wilde weten. Maar hij kon het pas zeggen als hij daadwerkelijk ging boeken en dan betaalde je daarvoor.

We will reply within 2 working days

Misschien ligt het aan mij, maar ik vind de communicatie niet heel handig. Elke keer als je even kort iets wil weten krijg je weer: ‘Thank you for your message! We will reply within 2 working days.’

Binnen 48 uur antwoord geven lukt ze echter niet altijd en veel is in het Engels, wat ik natuurlijk prima kan, maar soms is het in het Nederlands gewoon echt even fijner. Dat kan dan wel weer via whatsapp, maar ook dan krijg je niet altijd dezelfde dag antwoord.

Eerlijk over Interrail en de Franse Spoorwegen

Het is niet mijn bedoeling Interrail of de Franse Spoorwegen af te kraken, het is puur geschreven op basis van waar ik tegenaan loop, vanuit mijn eigen beleving. Gewoon een eerlijk verhaal. Ik schrijf altijd eerlijk over hoe iets is, ook als het in opdracht is, maar nu ben ik wel blij dat het geen opdracht was.

Er zijn bloggers die in opdracht van interrail op pad zijn gegaan, maar in mijn geval is dat dus niet zo. Ik heb de interrailpassen al in februari geboekt en gewoon zelf bekostigd.

Het blijft dus nog spannend hoe het gaat lopen.

interrail-met-kinderen
Hoe zal onze ervaring met Interrail zijn?

Enthousiaste ervaring Interrail

Ik hoop in augustus gewoon een heel enthousiast verhaal te kunnen delen zodat uiteindelijk iedereen beseft dat ik met die stakingen en onzekerheid gewoon pech had, maar dat Interrailen verder fantastisch is, ook met kinderen!

Tot die tijd kun je -als we weg zijn- updates zien op TwitterFacebook en Instagram. Niet zo frequent als je van me gewend bent, want ik wil ook een beetje vakantie.

Daarom wil ik ook echt proberen mijn enthousiasme van het begin en juist dat verlangen dit met de kinderen te gaan doen, met onze rugzakjes, weer terug proberen te krijgen. Dáár ging het om.

interrail-met-kinderen
Ik hoop dat we er straks om kunnen lachen en zeggen: ‘Hebben we ons dáár druk om gemaakt?’

Hoe dan ook, ik wilde avontuur, ik krijg avontuur.

10 gedachten over “Interrail met kinderen: ik ga het doen! Maar…”

  1. Ik ben eruit. Toch geen Interrail volgende vakantie. Heb er al vaak naar gekeken maar werd al moe van al die regeltjes van boeken en reserveren en inderdaad staken of aansluitingen missen. Dus stelde het uit. Denk dat ik het nu, na jouw verhaal, helemaal schrap. Tenzij je achteraf alsnog zegt: het was het me toch waard 😉 
    Ik hoop en duim voor je dat alles goed komt en wens je alvast een hele fijne en zorgeloze vakantie! 

    1. Ha Gaby, als je het wil moet je het doen hoor! Ik hoop ook zeker dat ik helemaal enthousiast terugkom! Maar inderdaad, helemaal zorgeloos op alle treinen stappen die je maar wil, zo vrij is het niet. Het kan wel, maar dan kom je niet zo heel ver. Nou ja, wie weet wordt het toch geweldig! En soms is vliegen naar de bestemming en dan met een Country Pass rondreizen aantrekkelijker. Of zelfs gewoon zelf losse treinen boeken als je er niet zo veel neemt.

  2. Leuk geschreven Denise! Je gaat een heel avontuur tegemoet. Heel stoer van je. Ik zou mijn rugzak vullen met geld en geduld. Ik denk dat je dan een heel eind komt.; Zo benieuwd waar je belandt (en hoe!) Heel veel plezier! (leuke foto’s zo tussen de tekst door trouwens…)

  3. Interrailen staat voor vrijheid. Elke dag een ander plan en spontaan op treinen springen. 
    De kunst bij interrailen net kinderen zit ‘m erin dat je dit gevoel van vrijheid kan overbrengen op je kinderen. In mijn ogen past daarbij niet om vooraf alles vast te leggen. Bij ons is het gelukt om de kinderen snel enthousiast te krijgen voor het “hap snap” reizen. Helemaal tot in Griekenland. Trie before you die.

    1. Ha Kees, dat spreekt mij zeker aan en zou ik ze ook het liefst mee willen geven, maar er zit echt al heel veel accommodatie vol overal en ik kan het me niet permitteren om te dure overnachtingen te moeten boeken en voor de hele reis alles leeg te laten (voor een deel doe ik dat wel). Een driepersoonstent en matjes meeslepen zie ik echt niet zitten. Ik moet ook snel kunnen handelen als er iets gebeurt en niet mijn handen vol hebben. Met 2 ouders of met 1 kind is dit toch echt wel ietsje makkelijker. Er zullen vast mensen zijn die het doen, maar ik heb er de financiën niet voor.

      1. Nee, snap ik helemaal. Hoogseizoen en single parent is een lastige combinatie. Ik ben erg benieuwd naar hoe het ging straks. Wij zijn inmiddels al zo ver dat de kinderen de trein veruit prefereren boven het vliegtuig.

  4. Volgende keer moeten we samen op vakantie haha ik liep precies tegen hetzelfde aan. Wilde interrailen met de kids (ik ben ook alleenstaand maar dat wist je volgens mij al) naar Kroatië via Slovenië en Oostenrijk en terug naar NL via Italië en Frankrijk dus trein en ferry maar liep al snel tegen die reserveringen aan. Ik wilde naar Kroatië met 2 slaaptreinen (en een tussenstop) en dat ging al niet want die paar Interrail plekken waren allang vergeven en op de terugweg waren veel Franse treinen vol plus de ferry moest extra betaald worden, geen korting met die maatschappij. Dus toch veel beperkingen en dat is zoals je al aangeeft niet te doen als je alleen reist met kids.

  5. Goede reis Denise! Hoop dat alles meezit, dat je tijd hebt om te genieten met en van je kids en dat je weer met leuke verhalen terugkomt.

  6. Jeetje, wat een avontuur! En dat met je kinderen!
    Vervelend dat je zoontje zo’n last heeft van vliegangst zeg, vliegen naar Barcelona was waarschijnlijk goedkoper geweest (belachelijk eigenlijk, maar goed). Mijn man en ik wilde vorig jaar ook Interrailen, maar het was zo duur en zo verwarrend allemaal dat we toch maar hebben gekozen voor het vliegtuig. Jammer, we zijn best milieubewust en ik had graag met de trein gewild. Ik hoop de EU het binnenkort makkelijker maakt om te reizen met de trein door Europa!

  7. Ik ga snel je ‘after’ blog lezen! Maar veel herkenbaars qua gedoe met het regelen van de reizen. Wij wilden ook interrailen met onze 4 kinderen (5/8/10/12) maar hebben uiteindelijk gekozen voor 2 losse tickets Amsterdam-Berlijn en Berlijn-Gdansk en hebben ter plekke kaartjes gekocht voor andere treinreisjes die we maakten. Dat bleek goedkoper en praktischer voor ons dan interrailpas. En we hebben het erg leuk gehad! De trein is echt mijn favoriete vervoersmiddel. 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven