jaaroverzicht-follow-my-footprints

Jaaroverzicht 2023: een terugblik op de mooiste reizen, momenten en foto’s

Rijkelijk laat, maar hier dan alsnog: het Follow My Footprints jaaroverzicht! Een terugblik op de mooiste reizen van het afgelopen jaar. Welke prachtbestemmingen bezocht ik in 2023? Welke plekken verrasten me? Wat waren de mooie momenten? Via fijne foto’s neem ik je nog even mee terug. Alle foto’s maakte ik zelf, tenzij ik er zelf op sta.

Zoals ieder jaar blik ik als blogger nog even terug op het afgelopen jaar. Ik deed het in 2015, 2016, 2017, 2018 (gaaf reisjaar met o.a. Jordanië, Bali en Interrail), 2019 (met de verbluffend mooie Balkan, wauw!), 2020, 2021 en 2022, en ook eind december 2023 begon ik weer aan een jaaroverzicht.

Aangezien ik de laatst tijd echter door duizend-en-een dingen opgeslokt werd en ik mijn hoofd totaal niet meer helder kreeg, moest de voltooiing van het jaaroverzicht even wachten, maar hier is het alsnog. Korter dan de terugblik en het jaaroverzicht van 2022, maar lang genoeg om heerlijk weg te dwalen bij mooie beelden en bestemmingen. En natuurlijk om vakantie inspiratie op te doen!

bergen-turkije

Van het verrassende Turkije (boven) tot het Caribische Aruba (onder).

bo-aruba

Waar was ik in 2023?

In 2023 was ik op maar liefst 4 verschillende continenten. Werelddelen eigenlijk. Vier?!? Ja! Vroeger was dat iets waar je schaamteloos mee kon pronken (hoe meer en hoe verder je reisde, hoe interessanter) maar tegenwoordig is dat anders. Al die verre vliegreizen zijn niet goed voor onze planeet, dat besef ik ook. En toch bezocht ik dit jaar behalve Europa nog drie andere werelddelen.

‘Van Afrika tot in Amerika…’

reisblog-follow-my-footprints

Drie werelddelen buiten Europa, dat klinkt bijna als een wereldreis, als vele lange vluchten of het hebben van zeeën van tijd. Dat was niet zo. Slechts 1x vloog ik echt ver, naar het heerlijke Aruba, wat geografisch gezien bij Zuid-Amerika hoort, maar de rest was relatief dichtbij. De twee foto’s hieronder maakte ik beide op respectievelijk slechts 3 en 4 uur vliegen.

follow-my-footprints

Djerba, en Turkije, niet alle exotische en betoverende bestemmingen liggen ver weg…

mooi-landschap

Hoe aantrekkelijk een verre reis ook kan zijn, voor het zien van verschillende continenten hoef je niet per se naar de andere kant van de wereld te vliegen. Neem Azië of Afrika, het is dichterbij dan je denkt. Na 3 uurtjes vliegen kun je al voet op Afrikaanse bodem zetten (Tunesië) en Azië (Turkije) begint al op minder dan 4 uur vliegen afstand!

Natuurlijk is nog verder leuk, maar wil je niet zo lang vliegen en toch in een andere wereld zijn, denk dan eens aan Noord-Afrika of Zuidwest-Azië (het Nabije Oosten!), net als wij het afgelopen jaar. Ook daar kun je prachtervaringen hebben, zonder gigantisch budget. Wat deden we zoal? Hieronder een paar hoogtepunten

follow-my-footprints-reisblog

Mooiste reismomenten

Met mijn pubers reisde ik honderden kilometers met de bus, dwars door het zuiden van Tunesië, naar de hitte in de Sahara, maar ook mountainbikete ik met mijn dochter bij tropische temperaturen langs bounty stranden op Aruba.

We snorkelden tussen zwemmende schildpadden bij Tres Trapi in de Caribische Zee, zagen vliegende vissen vanaf een pier op Palm Beach en spotten met z’n drietjes dolfijnen vanaf een boot bij Ras R’mal, voor de Afrikaanse kust bij Djerba.

wandelen-boven-de-wolken

Hoogtepunten

We wandelden boven de wolken en zagen watervallen klateren. We zoefden aan een zipline door een toffe Turkse canyon bij Kemer en voeren naar een onbekend eiland in de Middellandse Zee: Suluada…. de naam alleen al!

Herinneringen

We vlogen over besneeuwde toppen, treinden door Noord-Italië, gingen ’s avonds laat naar een kapper in Turkije en zaten met de warme mediterrane wind in onze haren in een pick up truck naar een onbekende plek. Dát zijn de momenten die je bijblijven. De dingen die we deden en die we zagen. De landschappen.

De majestueuze bergen, de palmenstranden en het verrassende groen.

vakantie-turkije-natuur

Afwisseling

Soms sliepen we supersimpel, maar ook wel luxe all in, ideaal met twee altijd hongerige pubers die overal wel van houden. En juist de afwisseling vind ik leuk. Zowel met als zonder kinderen ontdekte ik weer verschillende bestemmingen, van Nederland en België tot ver en exotisch en natuurlijk weer mooie plekken rond de Middellandse Zee, in alle seizoenen.

Van de zonsopkomst in Luik tot Oud en Nieuw op een plein in Pisa, als ik zo terugblik denk ik: wauw, het was tóch weer een mooi jaar vol onvergetelijke herinneringen en waanzinnige plekken! Kijk je mee?

Foto’s mooiste reizen 2023

De foto’s hieronder staan doorelkaar, maar er staat steeds bij waar ik ze nam. Ik heb ze vooral een beetje op passende kleuren geordend, dat vind ik het mooist.

Hieronder zie je mij tijdens een jeeptour naar ‘de andere kant van Aruba‘, enkele foto’s met m’n pubers in het altijd leuke Antwerpen en een toffe spot tijdens een boottrip in Turkije.

reisblogger
Antwerpen-stedentrip
turkije-footprints

Wil je ook ‘ns naar Turkije en loop je niet gillend weg van het woord all inclusive? Het AQI Hydros hieronder is een mooi hotel in Kemer. Je kunt dit hotel en andere hotels in Kemer boeken via De Vakantiediscounter en TUI. Ook deze foto nam ik uiteraard zelf, net na zonsondergang.

aqi-hydros-club-kemer
aruba-met-puber
arubiana-inn-foto-follow-my-footprints
zonsopkomst-luik

Op de foto’s hierboven zie je m’n oudste puber bij een grote mural in ‘street art stad’ San Nicolas (ja, het was een béétje warm, haha), de zonsondergang vanuit onze leuke kleinschalige accommodatie Arubiana Inn (op loopafstand van het beroemde boompje!) en de zonsopkomst in Luik.

vakantie aruba luxe hotel

Boven: Genieten bij de gezellige en prachtig in het water gelegen beach bar Bugaloe, op steenworp afstand van het luxe RIU Palace Aruba, waar wij zelf niet verbleven.

Onder: Geheime plekjes ontdekken tijdens een vakantie aan de Turkse Riviera. Van Suluada (daar heeft nog geen enkele Nederlandse blogger over geschreven!) tot de toffe Göynük Canyon. Zo cool!

aruba-reisblog

Boven: Eten op zee in Aruba…

Onder: Een tof uitzichtpunt op Rhodos. Ik stond er tijdens een persreis Rhodos na de bosbranden, maar het kan natuurlijk ook als je een vakantie naar Rhodos boekt.

rhodos

Bergen, woestijnen, zeeën en steden, ik hou er allemaal van!

En uitzichten, ohhhhh, uitzichten!

vlucht alpen
fotografie reisblog
griekenland
denise in midoun

De foto’s hierboven: Vliegen over besneeuwde toppen in de Alpen, street art in Bologna, het mooie Griekse dorpje Koskinou en ik in het Tunesische stadje Midoun dat ook aan Griekenland doet denken!

nederland

Zeeland op een ‘zomerdag’…

reisblog geheimtips

En… Zo’n plek die je eigenlijk voor jezelf wil houden, want geloof het of niet: deze foto maakte ik in… Nederland! Met een vriendin bezocht ik de Millinger Theetuin:

‘Een beetje Frankrijk, Bali, Amalfi en Marrakech ineen.’

vliegen-over-de-bergen
reisblog strand
aruba
savaneta aruba

Zucht… het zicht op de Alpen, de Middellandse Zee of de Cariben, ik hou er allemaal van! Maar… reis ik even niet, dan fotografeer ik graag in Nederland, vooral in mijn eigen stad Den Haag en aan het strand. Ook daar kun je prachtshots schieten.

De drie foto’s hieronder nam ik allemaal in Den Haag!

follow my footprints den haag
geheimtip den haag
zonsondergang nederland

Ook in Den Haag waren er veel mooie momenten, vooral rond zonsondergang. Boek ook eens een paar nachten Den Haag of Scheveningen en schiet de mooiste plaatjes!

Italië is natuurlijk ook altijd heerlijk! Van Pisa

italie januari

… tot Parma!

duomo milano

En zelfs in de stromende regen, bovenop de dom van Milaan.

persreis griekenland

Ook was ik weer terug in het mooie én interessante Rhodos Stad

tunesie tieners

En… in de Sahara!

stedentrip gent

Een citytrip Gent in februari was ook geweldig, wat een mooie stad is dat!

denise reisblogger

Hoe was 2023?

‘Het gaat goed hè?!’ zei menigeen het afgelopen jaar tegen me. ‘Goed?’ dacht ik dan. ‘Ja, je ging naar Tunesië zag ik, en toen naar Aruba, en toen ook nog naar Turkije… Klopt. ‘En je was pas nog op persreis in Griekenland toch? Ik zag daar superveel stories van voorbij komen.’ Ja, dat waren de mooie momenten en daar genoot ik van, absoluut!

Door de stories leek het alsof ik wéken op Rhodos was, maar ik was er maar 2 dagen!

‘En Italië toch?’ Ook nog ja, twee keer zelfs. En een paar keer naar België. En toch sliep ik dit jaar zeker 333 nachten thuis, wat voor een reisblogger best veel is. Hoe graag ik ook wil, ik kan helaas geen wekenlang weg. Elke trip is maar kort.

Ik reis, dus ik leef!

‘Ze gaat op reis, dus het gaat goed’ concluderen mensen al snel. En ja, als ik reis gáát het ook goed. Dan heb ik het gevoel dat ik leef. Want ja, ik deed het allemaal toch maar weer mooi, als ouder alleen; hoewel ik er op reis eigenlijk niet meer zo bij nadenk. Op reis met de kinderen voel ik me al lang geen moeder alleen meer, maar voel ik me juist sterk. Thuis voel ik des te meer dat ik overal alleen voor sta en wordt het me regelmatig te veel.

Pittige tijden

Waarom in godsnaam ook moet die overgang (totále chaos in m’n hoofd!), de pittige puberteit (keer twee, dubbel feest!) en verdrietige ontwikkelingen rond ouder wordende ouders allemaal in één fase vallen? Tel daar het alleenstaand ouderschap, continu gedoe met vanalles en zakelijke tegenslagen bij op en het is eigenlijk geen wonder dat ik wel eens wankel.

Hoor je dus even niets of is het wat stiller op sociale media dan ben ik geen plannetjes aan het smeden, stiekem met een groot project bezig of lekker ergens een paar weken aan het rondreizen (was het maar waar!), nee, dan worstel ik even. Of ben ik achter de schermen 9 jaar(!) aan blogs aan het updaten. Ga er maar aan staan!

Fijne reismomenten

Gelukkig kan ik op reis veel loslaten. Dan ondernemen we vanalles, stroomt de energie en geniet ik van alles wat ik zie. Dan ben ik waar ik ben. En waar ik wil zijn. En zo waren er dus ook dit jaar weer veel fijne reismomenten!

wandelen footprints

Gebronsd, verhit en blij tijdens een best wel lange wandeling in Turkije. De combinatie van bergen en zee, ik hou ervan, zeker als het lekker warm is!

eagle beach aruba

Eigen reisfoto’s

Alle foto’s hierboven maakte ik zelf of ik sta er zelf op, dus het zijn geen stockfoto’s die je vaak op reiswebsites (en ook steeds meer op reisblogs) ziet.

Ik maakte de foto’s tijdens 9 buitenlandse trips: naar Aruba (op m’n foto hierboven), Tunesië en Turkije, maar ook 2x Italië, 1x Griekenland en 3x België. Daarnaast maakte ik ook weer duizenden foto’s in eigen land.

Vrijwel alle foto’s maakte ik overigens gewoon met mijn iPhone XR, al best een oudje dus, waar inmiddels een dikke 200.000 foto’s (ja, echt) en ruim 2500 video’s op staan.

Fotograferen is voor mij –net als lekker eten- een wezenlijk onderdeel van het reizen en ik doe het dus ook overal: te land, ter zee én in de lucht. Deze foto van Flevoland maakte ik vanaf mijn window seat op de terugweg van Rhodos naar Amsterdam. Ook van de Oostvaardersplassen heb ik zulke toffe beelden die ik nog niet eens heb laten zien.

almere flevoland vanuit de lucht

Foto’s op Facebook, Instagram en X

Van de meeste plekken die ik bezocht deelde ik al reeksen foto’s op Facebook, en ook op Twitter (tegenwoordig X, wat ik nog steeds het fijnste kanaal vind) plaatste ik weer veel beeld. En natuurlijk op Instagram. Een enkele plek liet ik nog niet zien en hou ik nog even ‘geheim’ tot het blog erover klaar is.

Van Aruba tot Djerba, van Griekenland tot Gent, ook op sociale media deel ik vaak mooie beelden.

Inspiratie vakantie 2024

Hoewel sommige mensen al lang weer een of meer reizen geboekt hebben, zijn er ook nog genoeg mensen zoekende. Ben jij momenteel druk aan het zoeken voor je vakantie in 2024? Mis de vroegboekkortingen niet!

Mooie natuur

Wil je na het zien van dit blog toch nog meer inspiratie voor je vakantie in 2024? Als je van natuur houdt bekijk dan zeker deze post met een verzameling van de mooiste natuurbestemmingen in Europa!

Ben je juist op zoek naar mooie stranden in Europa? Check dan zeker deze post met verschillende stranden met prachtig turkooizen water of andere bijzondere baaien en kusten.

De beste tips naar de zon

Een vakantiebestemming op maximaal 3 uur vliegen? Een mooi eiland in Europa? Een zonbestemming voor het najaar of een mooi land ver weg waar het heerlijk warm is in de winter? Klik op de linkjes en lees mijn blog(s) erover!

Op citytrip, altijd leuk!

Wil je op citytrip naar een mooie stad? Met of zonder kinderen? Naar een leuke Spaanse stad of een mooie stad in Noord-Portugal? Naar Athene, Rome of Parijs? Naar Dubrovnik, Belgrado of Matera? Op Follow My Footprints vind je genoeg citytrip-inspiratie!

Boeken via Follow My Footprints

Heb ik jou ergens mee geïnspireerd, vond je hier de informatie die je zocht of las je een blog waardoor je dacht ‘Hé, daar wil ik ook wel een keer naartoe’, dan is het natuurlijk superfijn als je uiteindelijk ook via een linkje in mijn blogs of een banner op mijn blog een reis boekt, of een onderdeel daarvan. Het zijn affiliatelinks naar diverse pakketreizen. De prijs die je betaalt is precies hetzelfde als wanneer je rechtstreeks boekt, dus fijn als je het via mij doet! De informatie kreeg je immers gratis en dan kan ik ook weer de broodnodige extra investeringen aan mijn website doen. Ja, ook daar ben ik mee bezig! Meer daarover -het hoe, wat en waarom- binnenkort.

denise miltenburg reisblog

Reisplannen voor 2024?

Inmiddels is het nieuwe jaar al lang en breed begonnen en na een prachtige trip naar Toscane en Ligurië begin januari, met een bezoek aan verschillende steden en een nieuw bezoek aan Cinque Terre, is het tijd om verder vooruit te kijken. Wat staat er voor 2024 op de planning?

Waar veel reisliefhebbers al lang van te voren het hele jaar volplannen met reizen of op z’n minst met de zomervakantie, en dat natuurlijk verstandig is, gezien de vliegprijzen en de vroegboekkortingen, ben ik meestal wat later.

Waar zullen we dit jaar terechtkomen? Wensen en ideeën heb ik zat en ik heb al veel gezocht, maar nog niet besloten. In mijn eentje betalende voor drie heb ik niet de luxe te kunnen doen wat ik het liefste zou willen: een rondreis ergens in Zuidoost-Azië, dan zit ik met de vluchten al door het vakantiebudget heen, maar Zuid-Europa blijft ook altijd fijn. Ik zou wel weer door Spanje willen rondreizen, net als we jaren geleden met Interrail deden, maar wellicht gaan we toch vanuit één plek op pad. Ik ben meer dan 20x in Spanje geweest, maar er zijn nog steeds gedeeltes die ik graag wil ontdekken! En wie weet wordt het alsnog iets heel anders. Aruba had ik immers ook nooit bedacht tot ik er ineens een supermooie deal naartoe zag, dus wie weet!

Follow my footprints!

Hoe dan ook, het denken aan reizen doet mij in elk geval al goed en… ik ga al bijna weer. Er komt namelijk eerst nog een persreis aan, dus houd de socials in de gaten!

Je vindt Follow My Footprints op Facebook, Twitter en Instagram

follow my footprints tips

De mooiste plek van het jaar?

Aruba was heerlijk tropisch, of, zoals mijn dochter zei: ‘Dit heeft de vibe!’

Griekenland vind ik altijd een genot en ook Italië is altijd fijn om weer even te zijn.

Djerba was zo fijn in april al en voor een weekje verrassend leuk!

En Turkije was qua afwisseling en natuur misschien wel het tofst!

in-de-bergen

Wat was de mooiste plek die jij het afgelopen jaar hebt bezocht?

6 gedachten over “Jaaroverzicht 2023: een terugblik op de mooiste reizen, momenten en foto’s

1. Denise Bericht auteur

Zoals je misschien wel merkt was ik een beetje verdwaald in dit blog. Het bestond eigenlijk uit 8.000 woorden en nog veel meer foto’s, maar na eindeloos schaven heb ik er een paar duizend woorden uitgehaald. Het deel waar ik het langst over heb gedaan heb ik er weer uitgeknikkerd. Ik denk er nog even over wat ik daar mee doe, maar hopelijk genoot je van m’n foto’s!

2. Kim

Wat fijn dat je op de verschillende reizen even alles helemaal los kunt laten. Je hebt echt hele mooie plekken bezocht zeg! Aruba zou ik ook graag eens heen gaan. De mooiste plek die ik bezocht in 2023? New York vond ik echt super gaaf en Bali was ook echt fantastisch. Ben niet zo goed in kiezen ;).

3. Janet

Heerlijk zeg, wat een mooie plekken heb je het afgelopen jaar bezocht. Ik heb ook veel toffe plekken mogen bezoeken, zoals Georgië, de Baltische Staten, Vietnam en terug naar Sri Lanka. Het was allemaal heerlijk.

4. Marcella

Wat fijn dat je zulke heerlijke reizen hebt gehad vorig jaar! Grappig genoeg lijkt het niet eens in maar liefst 4 werelddelen, maar dat is het dus wél! Ik volg je avonturen graag en met veel plezier. Ik ben benieuwd naar je komende persreis en andere reizen! Have fun!

5. Linda

Heerlijk om zo weer even terug te dromen bij een mooi reisjaar! Je bent op mooi plekken geweest en nog in 4 werelddelen ook, leuk! Ben benieuwd waar je in 2024 uiteindelijk allemaal beland.

6. Chayenne

Gaaf al die reizen van vorig jaar! En heel divers ook. Ik herken het wel dat je op reis pas echt goed kunt ontspannen. Ik ben vorig jaar niet op reis geweest en dat voelde ook erg vervelend. Gelukkig dit jaar wel een reis naar IJsland gepland.