Jaaroverzicht 2018: reizen, werk en privé

Oud en Nieuw in een heerlijke mediterrane stad, een rondreis door een land dat al mijn verwachtingen overtrof, de topvakantie met de kinderen, een bezoek aan een door velen bejubeld Aziatisch eiland en nog veel meer. Je leest het in mijn jaaroverzicht van 2018.

Mijn blog behaalde maandenlang elke maand een nieuw bezoekersrecord, ik kwam in de krant, ik deed iets waarvan ik niet gedacht had dat ik het zou durven, ik maakte meerdere aardbevingen mee en verder vond ik het weer een erg druk jaar. Hier lees je mijn terugblik, zowel als reisblogger als privé.

reisfotografie

travel-blogger

De foto’s die je steeds tussendoor ziet horen bij de maand waarover ik vertel. De foto’s hierboven maakte ik op Bali, de foto hieronder in Ronda, Spanje.

reisblogs-spanje

De kopfoto en de foto hieronder maakte ik in Jordanië.

travelblogger

Groei van Follow my footprints

In 2018 groeide Followmyfootprints.nl enorm: van ruim 27.000 unieke bezoekers in januari naar ruim 72.000 in augustus! Over het gehele jaar genomen verloopt de trend hetzelfde als de jaren ervoor: in de zomer worden records gebroken, in november en december zakt het flink terug, maar vanaf januari schiet het weer omhoog met ieder jaar een verdubbeling of zelfs verdrievoudiging van het aantal bezoekers ten opzichte van het jaar ervoor, dus dat is mooi.

follow-my-footprints

Minder vaak op reis

Ondanks die mooie groei ging ik minder vaak op reis. Na jaren waarin ik perstrip na perstrip had, zoals in 2015, 2016 en 2017, was 2018 het jaar waarin ik een stuk minder op pad ging. Veel minder dan andere reisbloggers in elk geval.

Mensen denken vaak dat ik ‘altijd’ op reis ben, maar dat is niet zo.

Nieuwe landen buiten Europa

Wel bezocht ik 2 nieuwe landen buiten Europa die al heel lang op mijn bucketlist stonden en had ik met de kinderen een ontzettend leuke vakantie waarin we op heel veel verschillende plekken in Spanje zijn geweest. Een reis die ze voor altijd bij zal blijven.

reisblog-followmyfootprints

Een terugblik op 2018

Het jaaroverzicht staat iets later online dan gepland, maar nu dan alsnog. In de terugblik hieronder vertel ik eerst per maand een aantal highlights. Wat deed ik zoal? Waar was ik en wat gebeurde er nog meer? Aan het eind van de blog vertel ik nog wat andere dingen. Ik zou zeggen: pak er een kop koffie of thee bij of schenk een glas wijn in en ga er even lekker voor zitten.

reisblog-follow-my-footprints

Januari: Oud en Nieuw in Ibiza Stad

Ik start het jaar op 1 januari om 0:00u op een pleintje in Ibiza Stad, compleet met het traditionele druiven eten! Bij elke klokslag een druif. Mij lukt het niet, maar gezellig is het wel. We dansen zelfs nog even in de buitenlucht.

oud-en-nieuw-ibiza

De dag erop wandel ik terug naar het plein en ontbijt buiten, onder de palmbomen. Het is fris, maar de lucht is blauw.

naar-de-zon-met-oud-en-nieuw

Verder geniet ik deze dagen vooral van het fotograferen in de oude stad en de rust op Ibiza in januari.

oude-deel-ibiza-stad

reisblog-jaaroverzicht

Februari: uniek overnachten en ‘the ultimate flight experience’!

In februari mag ik op uitnodiging van Yays een nachtje in een havenkraan slapen. Dat is bijzonder! Het is denk ik wel de meest unieke plek om te overnachten in Amsterdam. Ik was er in mijn eentje, maar wil je een bijzondere huwelijksnacht of zo dan is dit wel heel origineel.

yays-appartement-amsterdam

Ik wandel veel door Amsterdam. Ook bezoek ik This is Holland en onderga ‘The ultimate flight experience’. Wat ontzettend gaaf! Ik geniet intens en voel me als een vogel zo vrij in de lucht. Echt, daar móet je naartoe!

Ik voel me als een vogel zo vrij in de lucht!

dutch-blogger-in-amsterdam

Maart: Oh my god!

Voor een opdracht mag ik bungee jumpen of ziplinen. Oh my god, dat is niks voor mij, ik durf dat helemaal niet! Ik wil afzeggen en bedenk dan dat ik het misschien gewoon maar moet proberen: de zipline op de Pier. Doe ik het of doe ik het niet? Je leest het in de blog!

iets-doen-wat-je-niet-durft

Voor een andere opdracht bezoek ik voor het eerst van mijn leven de Keukenhof. Nog nooit was ik ergens in Nederland waar ik zóveel toeristen bijelkaar zag, maar toch vind ik het leuk er geweest te zijn.

keukenhof

Ook ben ik uitgenodigd voor een food event van Visit Greece in Amsterdam, omdat ik voor ze naar het schitterende Sithonia ben geweest. En dan… sneeuw en ijs in Nederland! Hoera, daar worden we blij van! Samen met mijn zoon bouw ik een ‘iglo’.

sneeuw-in-nederland

April: Kijkduin, Scheveningen en Rockanje

In april bezoek ik de strandtenten in Kijkduin (ja, ze zijn alweer open!) en geniet ik van de bloesems in bloei. Ik ben blij dat het lente is en de zomer er nog aan moet komen. We kunnen alweer buiten eten! Langzaamaan leef ik op. Ik ben echt een zomermens!

leukste-strandtenten

bloesem-den-haag

evenement-scheveningen

Ik werk aan opdrachten, ga naar netwerk events en bezoek het zoveelste evenement in Scheveningen.

reisblogger-met-kinderen

Na het bloggen ontspan ik even bij mijn favoriete strandtenten op het Zuiderstrand: Zuid en De Staat.

strandtent-zuid-den-haag

Eind april vertrek ik samen met de kinderen met de tram, trein, metro en bus voor een nachtje in badhotel Rockanje. Een minivakantie in eigen land! Het lijkt wel een tropisch oord zo op de foto’s die ik maakte, maar het was nog heel koud!

jaaroverzicht-travel-blog

korte-vakantie-met-kinderen

Mei: Friesland, Rotterdam en Jordanië!

Op 1 mei breekt mijn dochter haar teen. Voor een meisje dat zó van rennen en sporten houdt is dit een drama. Maar, ook al kan ze niet naar atletiek en moet ze met krukken en al bij me achterop op de fiets naar school (en overal naartoe), ze laat zich niet kisten. Het geplande weekendje Friesland met oma later die maand laten we gewoon door gaan: ze gaan varen in Friesland.

friesland

Ondertussen neem ik deel aan Traverse, een groots internationaal travel blogger event in Rotterdam. Overdag volgen we workshop na workshop, ’s avonds is het feest. Op de foto hieronder sta ik (links) met collegabloggers in de ‘discolift’ van The Student Hotel.

traverse-travel-bloggers

traverse-rotterdam

Ik heb nog meer zakelijke en privé-afspraken die maand en drink o.a. iets op het dak van Bleyenberg.

hotspots-den-haag

Tegen het eind van de maand heb ik nog een event van Baltus Communications, over Siblu. Het is in Blijdorp. De dag erop heb ik een zzp-event over time management, social media en marketing.

blijdorp

Hét hoogtepunt van de maand mei was… Jordanië!

Maar hét hoogtepunt van de maand mei was… Jordanië! Dit land stond al eeuwen op mijn lijstje met landen die ik wilde bezoeken en heeft me geenszins teleurgesteld. Jordanië was het land dat mijn verwachtingen ver overtrof. Wat een ontzettend intrigerende en mooie reisbestemming!

reisblogger

kind-jordanie

Wil je ook een mooie rondreis maken, maar heb je niemand die mee kan of wil? Kijk eens bij de groepsreizen van Kras. Ze hebben ook leuke single reizen. Vind je de gemiddelde leeftijd iets te hoog? Kies dan voor Shoestring. Dit hieronder ben ik, ingesmeerd met modder uit de Dode Zee.

mooiste-reizen

Juni: Den Haag en in de krant!

In juni bezoek ik de zandsculpturen in de stad en ga met de kinderen naar het strand. Soms lijkt het alsof ik alleen maar leuke dingen doe, maar als de kinderen bij hun vader zijn werk ik dubbel zo hard.

Ook word ik in juni geïnterviewd door het AD (Haagsche Courant), voor de rubriek Aan Tafel. Eind juni komt het in de krant, zowel in print als online: Gerechten herinneren aan mooie vakanties staat erboven.  Online staat dat ik food blogger ben, maar ik ben uiteraard nog steeds travel blogger. En dat gerecht moet uiteraard ‘pan con tomate’ zijn. Ik heb het een paar keer doorgegeven, maar het staat er nog steeds niet goed. Hoe dan ook, toch leuk!

Mensen uit de buurt die ik alleen van gezicht ken spraken me nu ineens aan: van de pakjesbezorger tot winkeliers uit de buurt en zelfs oma’s op het schoolplein.

reisblogger

Juli: de onvergetelijke reis door Spanje, samen met de kinderen!

Begin juli is nog zo druk en stressvol dat ik bijna gek word. Ik ga alleen nog voor afspraken naar Delft en Gouda (hieronder) en dan is het ineens al bijna zomervakantie, maar ik ben nog lang niet klaar met alles. Hoe kunnen sommige mensen hun leven toch zo goed georganiseerd hebben? Mij lukt het maar niet.

nederland

De Franse spoorwegen gaan nog staken ook, dus ik maak me zorgen over onze reis. Uiteindelijk komt het goed en reizen we met onze rugzakken -grotendeels op de bonnefooi!- met de trein door Spanje.

Ik ben zo trots op m’n schatten als ik deze foto zie!

family-travel-blogger

Helemaal met de trein reizen we via Brussel in België en Lyon en Valence in Frankrijk naar Barcelona, waar ik lang geleden gewoond heb. Het was ontzettend leuk om nu ook eens met de kinderen in Barcelona te zijn! We bezoeken bezienswaardigheden en gaan naar dit zwembad in Barcelona.

blogger-jaaroverzicht

Na Barcelona zakken we af langs de kust en reizen na een nachtje Valencia het binnenland in, helemaal naar het zuiden van Spanje. Vanuit Andalusië (waar we veel steden én het leuke blauwe dorpje Júzcar bezoeken) reizen we via Madrid weer terug omhoog. Ik ben dol op Spaanse steden.

dorp-andalusie

jaaroverzicht-followmyfootprints

reisblog-kinderen

Ontzettend veel lezers en volgers op social media volgen op de voet waar we elke nacht slapen en wat we nu weer doen in Spanje. Nooit eerder werd een tweet over een geplaatst blog zó vaak geliket. Leuk!

reisblog-interrail

familytravelblog

jaaroverzicht-blog-spanje

vakantieblog

Uiteraard volgen er nog meer Spanje-blogs komend jaar!

familieblogger

Augustus: Bali!

Terug in Nederland is het meteen weer hectisch en ik krijg buikpijn bij het idee de kinderen straks zo lang niet te zien. Nog één avond samen in de hangmat in de tuin voordat ik ze bepakt en bezakt op de fiets voor 3 weken naar hun vader breng. Ze gaan de bergen in!

Na weken zó intensief en gezellig samen te zijn geweest valt het me zwaar. De eerste dagen weet ik niet waar ze zijn en hoor ik niks. Mijn dochter die thuis soms aan haar telefoon geplakt zit is niet meer online geweest. Dat is niks voor haar. Des te blijer ben ik als ik eindelijk een teken van leven uit de Alpen krijg, van haar zelf.

blogger-met-kinderen

Ik zie familie in Almere, vriendinnen in Den Haag en collegabloggers in Leiden, maar het grootste deel van de tijd ben ik aan het werk. En… er komt nog een trip aan: Indonesië! De avond voordat ik vertrek heb ik toevallig nog een diner van de Indonesische ambassade, in het Promenade Hotel in Den Haag, met chef-kok Agus van Ron’s Gastrobar.

reisblog-follow-my-footprints

Hét hoogtepunt van augustus is Bali!

Ik vind het heerlijk weer in Azië te zijn; de Aziatische sfeer vooral, ik hou er zo van! Ik stoor me aan het drukke verkeer, maar verder vind ik Bali geweldig. Bali betovert me. Op sommige plekken op Bali is het inderdaad heel toeristisch, maar lang niet overal.

jaaroverzicht-reizen

travelblog

Ik lig geen dag aan het strand, maar ga elke dag urenlang op pad en geniet van alles wat ik zie: van tempels tot natuurschoon. En de prachtige rijstvelden op Bali natuurlijk!

reistips

jaaroverzicht-reisblog

jaaroverzicht-travelblog

bali-familie

Het is de periode net na de zware aardbeving(en) op Lombok en ook op Bali maak ik meerdere aardbevingen mee. Mensen staan in pyjama buiten (ik ook, met bril op en vluchttasje in mijn hand) en het beven blijft me nog lange tijd bij. Zelfs in Nederland denk ik soms nog een aardbeving te voelen. Ik snap dus goed dat het voor een collega die op Lombok was tijdens de aardbeving nóg veel heftiger was.

follow-my-footprints

September: feestjes, festivals en een familiepark

De school van de kinderen is in augustus alweer begonnen, maar we doen zeker nog leuke dingen. Op 1 en 2 september vier ik voor allebei de kinderen hun kinderfeestje nog. De oudste was jarig in mei, dus het werd wel eens tijd.

Ook is er een duurzaam festival in park de Verademing om de hoek: het Circus. Inclusief camping.

camping-den-haag

tips-met-kinderen

Vlucht gecanceld in verband met orkaan.

Ondertussen kunnen mijn moeder en haar man na een prachtige rondreis van 3 weken door Vietnam (zie de mooie foto van Halong Bay hieronder die ik van ze kreeg) niet terug vliegen in verband met de orkaan die precies over het gebied in China raast waar zij moeten overstappen.

Guangzhou airport is gesloten. Hongkong airport ook. Uiteindelijk vliegen ze een paar dagen later met een overstap in Qatar naar Brussel.

halong-bay

Op Prinsjesdag zijn de kinderen vrij en ontdek ik het leuke Familiepark Plaswijckpark met ze. Waarom heb ik dat niet eerder ontdekt?

uitje-met-kinderen

Eind september ga ik een nachtje met de kinderen naar Zutphen, voor de Nederlandse finale van het Junior Songfestival. Max en Anne winnen, maar we zien ook de girlband Remix en anderen. En Fource treedt op, de boyband waar mijn kinderen fan van zijn.

max-en-anne

Oktober: Utrecht en klimmen bij de Belgische grens

Oktober is een drukke maand. Voor mijn reisblog moet ik twee keer in Utrecht zijn, één keer samen met andere media voor een bijeenkomst van D-reizen en één keer voor de jaarlijkse TravelPRESSentation. Ook wip ik nog even langs bij de hippe Streetfood Club. Je ziet het op de foto’s hieronder. En dan ineens is het alweer herfstvakantie.

hotspot-utrecht

food-blogger

Een weekje weg zit er niet in, maar de laatste dag van de vakantie, als er een ijzig koude wind staat, ga ik op uitnodiging van Rocks & Rivers met de kinderen naar het Klim & Avonturenbos bij Goirle, vlakbij de Belgische grens. De blog hierover volgt in het voorjaar.

rocks-n-rivers

November: rotmaand

Ik heb denk ik te lang verkrampt in de koude wind gestaan, want op 1 november ga ik door mijn rug. En hoe! Een paar dagen kan ik bijna niets: ik kan me niet omdraaien in bed, niet bukken en m’n schoenen amper aantrekken. Met verschrikkelijk veel pijn fiets ik met de kinderen naar atletiek en school en doe wat toch moet. Dit zijn de momenten die ik zwaar vind als single moeder.

Ik heb nog meer gedoe en ineens wordt alles me teveel, terwijl om me heen mensen het nog zwaarder hebben.

Ik moet niet zeuren, ik moet gewoon sterk zijn!

Als het weer ietsje beter gaat ga ik mee met een perstour door Den Haag, bezoek The Hague Highlights en ga naar een expat borrel. Ook breng ik een bezoek aan het Haagse Bos en het Louwman museum.

Met het wachten op een uitslag van een naaste besluit ik maar wat meer te gaan genieten. Ik ga uit en heb twee totaal verschillende maar gezellige dates. Dat werd ook wel eens tijd.

museum-wassenaar

December: druk

Op 1 december ga ik naar een persevent bij de ijsglijbaan in Scheveningen, met o.a. de Bellinga’s, en mag ik naar de opening van de Ice Expo in Scheveningen (op de foto hieronder, maar je kon het ook al op Facebook zien). Diezelfde avond ben ik onverwacht nog bij het snowboard event op de Grote Markt.

Ook borrel ik met andere reisbloggers bij het Beste café van Nederland: Huppel the Pub. Ik ben er wel vaker geweest, ook met een leuke food tour. Toen stonden ze nog op nummer 2.

ice-expo-scheveningen

glijbaan-scheveningen

Er komen nog meer verdrietige overlijdens- en ziekteberichten, en ondertussen gaat mijn ex een week naar zijn appartement in de Franse Alpen terwijl de kinderen eigenlijk bij hem moeten zijn. Het was al zo’n drukke en spannende tijd en nu is het nóg stressvoller, omdat ik nog langer de zorg alleen heb. Nooit kan zoiets normaal overlegd worden, ik word er zo moe van!

Ik leef een beetje in de overlevingsstand.

Er moet nog veel, niks schiet op en mijn huis is een bende. Ondertussen maak ik dingen voor het kerstdiner op school en de kinderen tuigen de boom op. Op de dag van Kerstavond bezoek ik op de valreep nog één van de meest bekende bezienswaardigheden van Den Haag.

Ik vier kerst met familie en met de kinderen, wat gelukkig heel gezellig is, we gaan leuk schaatsen in Amsterdam, bakken cupcakes en gaan met een strippenkaart die we nog hebben naar Planet Jump, een trampolineparadijs (waar je in mijn blog over leuke kinderfeestjes al over kon lezen), maar verder doen we geen spectaculaire dingen. De kinderen willen juist graag gewoon even thuis zijn, ze moeten het hele jaar al genoeg op en neer.

cupcakes-versieren

schaatsen-kerstvakantie

Oud en Nieuw

En dan zijn we ineens alweer bij de laatste dag van het jaar aangekomen. Terwijl ik overdag de zoveelste poging doe om dit blog af te maken lukt het weer niet. Ik baal ervan dat het niet af is. Zo’n overzicht hoort gewoon eind december online te staan. Hoewel iets korter natuurlijk ook had gekund, dan was het misschien wel gelukt.

Maar goed, desondanks maak ik er een gezellige Oudejaarsavond van met de kinderen. Gewoon thuis, met z’n drietjes, precies zoals ze willen: zo lang mogelijk opblijven, spelletjes doen, kindervuurwerk ‘afsteken’ en vooral veel oliebollen eten. Ook hebben we een Oudejaarslot.

Dus met een beetje geluk staan Zanzibar, Belize en Kauai volgend jaar op de planning, haha. Of Vietnam, India, IJsland of Zuid-Afrika. Of de Trans-Siberië Expres. Of gewoon een fijn huis.

Uiteindelijk wonnen we 5 euro. Dus dat wordt nog even doorsparen…

jaaroverzicht-blog

1 januari 2019

Op 1 januari kijken we geschrokken naar alle beelden van Scheveningen. We hadden juist nog naar de opbouw van de vreugdevuren zitten kijken en ik zei nog: ‘Zullen we er toch nog even naartoe gaan?’ Ik ben blij dat we het niet gedaan hebben. De Scheveningse traditie die onder veel mensen erg leeft loopt uit op een drama, met een vonkenregen, vuurtornado’s en vele branden. Je hebt het vast wel op het nieuws gezien of online wat filmpjes bekeken.

Minder blogs dan ik wilde

In 2018 schreef ik minder blogs dan ik wilde; wel schreef ik vaak zeer uitgebreide reisblogs, met niet alleen veel tekst, maar ook veel foto’s. Ik maak er altijd veel werk van!

Mijn voornemen kortere blogs te gaan schrijven is volledig mislukt, dus dat ga ik in 2019 opnieuw proberen!

Daarnaast schreef ik tientallen blogs die ik niet afmaakte en noteerde nog veel meer meer ideeën voor nog te schrijven blogs. Ik heb nog niet een tiende geschreven van wat ik eigenlijk schrijven wilde, dus ik heb nog genoeg voor je in petto dit jaar.

dutch-travel-blogger

Welke blogs schreef ik nog meer?

Ik schreef niet alleen over bestemmingen waar ik in 2018 was, maar ook al iets eerder. Voorbeelden van blogs die ik dit jaar nog meer schreef over andere mooie bestemmingen zijn blogs over idyllisch Formentera, ruig Madeirapittoresk Marsaxlokk en kindvriendelijk Sri Lanka.

formentera-balearen

Maar ook blogs over mooie steden in Noord-Portugal, tips voor een heerlijke (gezins)vakantie op Kos, het schitterende binnenland van Gran CanariaParijs bezoeken met kinderen en waarom je wél naar Turkije kunt gaan.

De vele reisblogs die ik wél schreef!

turkije

Ook schreef ik een blog met mooie plekken op Sardinië (tips voor te bezoeken plaatsen op Sardinië, inclusief accommodatietips), vertelde ik over relatief onbekend Koh Racha, stelde ik een blog samen met allemaal bijzondere overnachtingen met kinderen en schreef ik een wat meer verhalend blog over het Thaise eiland Koh Chang.

reisverhaal-denise-miltenburg

Achter de schermen

Achter de schermen gebeurt er in de blogwereld onderling regelmatig iets waardoor ik hoofdschuddend achter m’n pc zit. Maar goed, iedereen heeft zijn eigen werkwijze, ik haal diep adem en ik probeer er boven te staan.

Daarnaast deed ik achter de schermen veel wat jullie niet kunnen zien. Followmyfootprints.nl ging over van http naar https, waardoor mijn website nu veiliger is voor jou als bezoeker.

Ik doe veel wat je als lezer niet ziet!

Sowieso doe ik altijd veel wat je niet ziet. Het posten van een blog is veel tijdrovender dan je denkt; het gaat niet puur om het schrijven van een stukje of het bewerken van foto’s en hup het staat online.

De SEO (search engine optimization) moet ook nog, zodat je beter gevonden wordt in Google. Dat is niet altijd makkelijk, en er komt nog meer bij kijken; je komt niet zomaar hoog in Google terecht! En dan de social media nog! Eigenlijk gaat dat altijd maar door. Als blogger werk je vaak 24/7. Ook na zonsondergang.

Als blogger werk je vaak 24/7.

scheveningen-blogger

Affiliatelinks

Soms ook ben ik een dag bezig met linkjes aanpassen als een reisorganisatie bijvoorbeeld overstapt naar een ander affiliatebureau of zelfs helemaal met affiliateprogramma’s stopt. Ineens heb je dan bergen werk waar je niks aan verdient.

Denk je ‘Affiliates? Waar heb je het over?’ Bloggers werken vaak samen met affiliatebureaus. Je kunt dan linkjes in blogs plaatsen waarmee je een paar procent verdient als iemand iets via dat linkje boekt. Fijn dus als je dat doet, jij betaalt niks extra! Je vindt ze in veel van mijn blogs.

Iedereen boekt wel eens een nachtje via Booking.com, dat kan dus voortaan ook gewoon hier! Bijvoorbeeld via de banner aan de rechterkant.

Of kijk eens naar dit blog met tips voor vakantiebestemmingen. Ook al voor later in het jaar lees je tips op mijn blog, bijvoorbeeld voor een vakantie naar de zon in oktober of november. Of een leuke stedentrip! Ook als je via dat linkje uiteindelijk iets heel anders op die site boekt krijg ik dat.

Fijn dus als je dat doet, jij betaalt niks extra!

Kom je een keer een linkje tegen dat niet werkt of naar iets vreemds leidt? Laat het me weten, daar ben ik je dankbaar voor.

Opdrachten

Verder had ik een paar mooie opdrachten in 2018 en ook voor het nieuwe jaar heb ik er al een paar staan. Dat is natuurlijk mooi. Het zijn geen opdrachten waarvoor je op reis moet, maar je wordt dan gevraagd ergens over te schrijven. Als ik een blog in opdracht schrijf meld ik dat er altijd bij.

Persreizen

Qua persreizen had ik pech dit jaar. In Nederland deed ik veel, maar qua buitenlandse blogreizen viste ik vaak achter het net. Ik mocht er met een aantal mee waarbij ik helaas nét niet kon, het op het laatst niet doorging of waar data van wijzigden. Als alles door was gegaan was ik ook nog naar Frankrijk, Italië, Portugal, Kroatië, Slovenië, Tunesië en Egypte geweest. Gelukkig was ik toevallig zelf al een keer met de kinderen naar El Gouna geweest en veel landen heb ik al eens bezocht.

Soms komt zo’n aanbod via een verkeersbureau, soms via een reisorganisatie of bepaalde website en soms uit de toeristische marketing/PR-hoek.

Vaak op reis

Uiteraard baalde ik dat het vaak net niet mooi uitkwam, want ik kan juist heel vaak wél! Om de week ben ik een paar dagen zonder de kinderen. Dan maak ik hele lange dagen achter de pc, maar kan ik ook op blogreis of persreis. Ik ben weliswaar een blogger met kinderen, maar ik kan ook vaak even weg zónder de kinderen. Mijn blog gaat immers niet alleen maar over reizen met kinderen. Ik ben niet alleen een familieblogger of gezinsreisblogger, ik blog ook over reizen en vakanties voor iedereen.

Mijn blog gaat niet alleen maar over reizen met kinderen.

gelukkig-nieuwjaar

Dagelijks leven

Tussen het bloggen en alles wat daar bij hoort door ben ik verder vooral erg druk met het dagelijks leven met de kinderen, met hun sporten, huiswerk en alles. Ja, ik ben soms een paar dagen zonder de kinderen, maar die andere dagen zijn extra druk.

Ik heb geen opvang, geen hulp in de huishouding, geen partner en geen auto. Ook heb ik geen aparte ruimte om te werken; ik werk in de woonkamer. Soms breken al die dingen me op.

Alleen met kids

De kinderen waren in december èn deze vakantie veel bij mij. Uiteraard doe ik leuke dingen met ze, maar in ons kleine huisje is het altijd druk en lawaaiig, omdat ze niet allebei een eigen kamer hebben waar ze kunnen spelen.

thuis-werken

Ze luisteren graag naar liedjes, kijken filmpjes of tv, ze zingen (ook met hun koptelefoons op), dansen en nemen videoclips en vlogs op (die ze overigens nergens publiceert). Allemaal superleuk, maar er is altijd geluid om me heen. Vandaar ook dat dit blog zo lang duurde, ik kan gewoon niet rustig werken. Om de haverklap gebeurt er iets of vraagt iemand iets. Tot 23:00u ’s avonds, als ik zelf inmiddels echt instort, maar zij nog steeds energie voor 10 hebben.

‘Naar bed? Ga jij maar naar bed mama, ík ga nog niet naar bed!’

Het zijn schatten, echt, ze zijn m’n alles, en voor de kinderen zelf is het superfijn dat ze vakantie hebben (ik zie dat het ze goed doet!) maar voor mij niet echt: ik had de afgelopen tijd 0,0 tijd voor mezelf of voor mijn werk. Steeds denk ik dit blog wel éven af te kunnen maken, maar steeds weer kom ik nergens aan toe. Wel moesten we erg lachen om deze foto.

alleen-met-kinderen

Jaaroverzicht

Hoe dan ook, het is toch gelukt, zij het met enige vertraging: het jaaroverzicht staat er! Ik kijk terug naar de foto’s (waarvan ik er weer duizenden heb gemaakt dit jaar!) en naar alle mooie momenten en kan alleen maar zeggen:

Wat een gaaf reisjaar was het weer!

mama-reist-met-kinderen

Mooiste momenten 2018

Tijd om af te sluiten. Wat waren mijn mooiste momenten van 2018? Dat waren toch echt weer de reizen: Ibiza, Jordanië, Bali en zeker ook de treinreis met de kinderen! Dat was zo leuk! Ook zij vonden de vakantie naar Spanje ‘het mooiste moment van het jaar’. Daar word ik natuurlijk heel blij van!

Op 2 stond voor hen ‘dat we naar de finale van het Junior Songfestival gingen’ (fijn te horen dat dat zo’n leuke herinnering voor ze is!) en op 3 dat ze (allebei!) met de Clubkampioenschappen eerste werden op de 1.000 meter hardlopen.

De mooiste momenten van het jaar, van mij én de kinderen!

finale-junior-songfestival

Plannen voor 2019

Hoe 2019 eruit gaat zien is nog onzeker. In tegenstelling tot anderen die hun vakanties ver vooruit boeken durf ik nog even niets te boeken, maar er komt altijd weer iets. Zakelijk moet ik nog achter een paar dingen aan, maar lukt het niet, dan zorg ik er zelf wel voor. Sommige reizen heb ik inmiddels alweer terugverdiend!

Vorig jaar wist ik op 1 januari ook nog niet dat ik nog datzelfde jaar naar Bali en Jordanië zou gaan én dat ik een onvergetelijke reis met de kinderen zou gaan maken.

Publicatie in een tijdschrift

Een leuk nieuwtje dan nog: in het voorjaar verschijnt er een artikel van mij in een magazine. Niet online, maar in een tijdschrift van papier. Een glossy. Superleuk natuurlijk! Ik verklap nog niet waarin en wat precies, maar het gaat over een bestemming buiten Europa. I’ll keep you posted!

Vakantie boeken

Ben je lekker vrij deze dagen en al aan het oriënteren op een vakantie volgend jaar? In dit reisblog noem ik heel veel mooie bestemmingen: vakantie Middellandse Zee. Ben je op zoek naar een kleinschalig adresje? Kijk dan eens hier: mooie kleinschalige adresjes. Liever een verre reis? Bekijk dan mijn blogs over Azië eens.

jaaroverzicht-2018

Dank je wel!

Hoe dan ook, dank je wel dat je mijn blog leest. Ben je benieuwd welke reizen ik komend jaar ga maken (ik ben zelf ook erg benieuwd!) volg me dan op social media: op Facebook, twitter en Instagram. Tip: zie ook mijn meest gelikete foto’s in 2018. Heb jij al concrete vakantieplannen?

Ik wens je mooie reizen in 2019!

23 gedachten over “Jaaroverzicht 2018: reizen, werk en privé”

1. Denise, je hebt jezelf weer overtroffen! Wow, wat een lang en uitgebreid jaaroverzicht. Ik heb t niet helemaal gelezen, omdat we een lange busdag van Muscat naar Dubai achter de rug hebben. Wel las ik dat je trots bent op je kids en ik wilde even zeggen ik jou ook heel stoer vindt! Om die mooie reis met ze te ondernemen. En tja, die aardbeving.. ik denk er inmiddels niet meer dagelijks aan, maar wel minimaal 4 keer per week en in elk gebouw waar we slapen check ik eerst de snelste uitgang. Wat ik al lang niet meer heb gehad was gisteren in Muscat terug: in bed liggen en het gevoel hebben een beving mee te maken (met 1 been al uit bed). Ik denk dan: hoe zullen die mensen op Lombok er bij zitten, die hadden vorige maand nog weer een flinke en er zoveel meegemaakt. ? Laten we hopen dat 2019 rustiger verloopt daar. Voor jou persoonlijk ook trouwens. Ow en yay.. we hebben topdrukke december overleefd! ? Groetjes uit Dubai

2. Beste Denise,
    Beste wensen voor een mooi, gezond en reislustig 2019 voor je kids en jezelf. Mooi dat je een inkijkje geeft in je leven.
    Ook het privé korte stukje dat je ex naar zijn huisje gaat zonder overleg. Zo herkenbaar. (Al ben ik de gescheiden man he, dus de omgekeerde wereld. Hahaha)
    Prachtig jaaroverzicht. Verheug mij op de komende verhalen en het uitzoeken van een vakantie. Misschien wel een vakantie waarbij jij mij op een idee hebt gebracht.

3. Mooi overzicht en prachtige foto’s hoor! Klinkt als een soms pittig maar toch ook wel heel mooi jaar.
    Hopelijk wordt 2019 nog beter!

Qua reisplannen heb ik alleen een weekje wintersport geboekt en New York voor november. Zijn bezig met oriënteren op onze zomervakantie en op een lang weekend weg in juni maar dat is allebei nog niet concreet.

4. Wat een uitgebreide blog. Geen wonder dat je daar lang mee bezig bent geweest.
    Druk jaar geweest, als alleenstaande moeder heb je het toch maar mooi gedaan. Jammer dat je ex nog altijd zo handelt (volg je al vanaf VOL).
    Succes het komende jaar, zowel privé als met FMF.

5. Jeetje wat een super gave uitgebreide blog! Wat leuk om zo het hele jaar door te nemen! Veel succes aankomend jaar 😀 Ennuh, wat een super mooie foto’s allemaal!

6. Gaaf overzicht, leuk ook voor jezelf en kids terug te lezen en daarom zou ik t stukje moddergooien naar je ex eruit halen (vertrek naar Franse Alpen) voegt niks aan jouw reisblog toe.. Ga zo door, ik lees graag je volgende avontuur.

7. Een jaar met vele mooie hoogtepunten, maar toch ook wel wat pittige momenten. Lijkt me zeker zwaar om als alleenstaande moeder alle ballen hoog te houden, maar zo te lezen lukt je dat aardig. En wat een bezoekersaantallen joh… daar kan ik alleen nog maar van dromen, maar goed, ik benijd je niet hoor, want net wat je zegt, bloggen is tijdrovend en en om zoveel bezoekers te trekken, moet je er ook gewoon veel tijd insteken.

8. Poeh, wat een uitgebreid jaaroverzicht zeg. Heel leuk om het jaar met je mee te kijken. Ik vind je foto van jezelf bij de dode zee echt fantastisch! Ik kan me voorstellen dat het als alleenstaande ouder af en toe pittig is, maar wat betreft je blog heb je het fantastisch gedaan (en de rest vast ook 😉 )!

9. Ik hou van jaaroverzichten en las er al een heleboel de afgelopen dagen, maar geeneen zo uitgebreid als die van jou. Ik snap dat de treinvakantie met de kids een van de hoogtepunten vormde van 2018. Zo gaaf! Een heel goed 2019 toegewenst. Groetjes, Eva

10. Wat een geweldig jaaroverzicht Denise! Wat ben je gegroeid…wow! Die trip met de kinderen was echt geweldig. Ik heb jullie echt gevolgd online en wil nu ook heel graag een keer gaan interrailen 🙂

11. Wauw wat een reisjaar zeg! Wat heb je veel mooie bestemmingen bezocht, ook al ben je minder op reis geweest dan voorgaande jaren. Gaaf dat je bent gaan interrailen in Spanje. Heftig van die aardbeving in Bali, wij bezochten Bali in december en hebben gelukkig zoiets niet meegemaakt, lijkt me echt iets wat je lang bij blijft…

12. Jeej, wat een geweldige terugblik op een toch wel mooi jaar. Logisch dat het soms niet helemaal gaat zoals je wilt, maar je doet het toch maar mooi veel in je eentje. Dat is onwijs knap! Ik wens je veel goeds voor 2019 met een hoop mooie reis. En chillmomentjes voor jezelf en met je kinderen. Alle goeds voor 2019!

13. Wat een mooi en uitgebreid jaaroverzicht heb je gemaakt. Een mooi naslagwerk voor later 🙂 En wat een prachtige groei heb je met je blog doorgemaakt.
    Ik kan me voorstellen dat het soms zwaar is als je overal alleen voor staat. Volgens mij mag je trots op jezelf zijn dat je het toch allemaal maar doet.
    Je trip naar Spanje met de kids heb ik veel gevolgd op social media. Heel bijzonder om te doen lijkt me. Misschien ga ik dat ook nog eens doen!

14. Wat heb je weer veel gedaan en mooie reizen gemaakt in 2018! Fijn om te lezen dat je blog zo blijft groeien.

Ik gun je meer rust voor 2019. Volgens mij kun je dat vaak wel gebruiken.

15. Zo gaaf dat je die interrail reis met de kinderen hebt gedaan. Daar hebben ze echt nog jaren plezier van! Mooie reizen gewenst voor het komende jaar.

Laat een reactie achter

Scroll naar boven