Vliegen met de gloednieuwe Airbus A321neo van Transavia, hoe was dat?  

Vliegen met de gloednieuwe Airbus A321neo van Transavia, hoe was dat?  

Zomaar onverwacht zat ik vrijdag in de PH-YHZ, het gloednieuwe toestel van Transavia: de Airbus A321neo. Niet zomaar een airbus, maar een nieuw soort vliegtuig met niet alleen een mooie ‘look’ en meer comfort, maar ook minder CO2-uitstoot en vooral minder geluidsoverlast. En daar komen er meer van. Deze verduurzaming van de vloot moet zorgen voor een schonere, zuinigere en stillere luchtvaart.  

Nieuws update: Donderdag 28 maart 2024 landt Transavia’s tweede Airbus A321neo op Schiphol!

Ervaring Airbus A321neo 

Hoewel ik bij thuiskomst van onze trip eigenlijk eerst even rustig wilde ‘landen’, besloot ik, gezien de nieuwswaarde èn de populariteit van mijn tweet over de A321neo (meer dan 100 likes toen ik eenmaal geland was) er toch maar meteen een blog over te schrijven. Ik behoor immers bij de eerste paar honderd passagiers die een vlucht met het nieuwe Transavia-toestel ervaren hebben, dus mensen zijn nieuwsgierig.

Wat is er bijzonder aan dit nieuwe type vliegtuig, hoe was de vlucht en op welke Transavia bestemmingen gaat de Airbus 321neo in 2024 nog meer vliegen? Je leest het hier! 

ervaring nieuwe airbus transavia

Airbus A321neo  

Eerst even iets over het toestel. De Airbus A321neo behoort tot de Airbus A320neo-familie, een nieuwe generatie vliegtuigen. ‘NEO’ staat voor ‘New Engine Option’, en verwijst dus naar de nieuwe motoren. Door het gebruik van modernere motoren en aanpassingen aan de vleugels verbruiken de toestellen minder kerosine dan hun voorgangers en zijn de vliegtuigen aanzienlijk zuiniger. Dat is alvast mooi! 

Er zijn drie varianten van deze Airbus: de A319neo, de A320neo en de A321neo. De A321neo –waar wij mee vlogen- is de modernere versie van de A321 is en veruit de grootste (en langste!) van de drie ‘neos’. Transavia gaat de komende tijd met de A320neo en de A321neo in zee. Nou ja, niet in zee hoop ik, maar de lucht in! Ook bij KLM zullen later dit jaar de eerste A321neo’s gaan vliegen.

Eerste vlucht A321neo  

Vroeg in de ochtend, op vrijdag 5 januari 2024, steeg deze groenere ‘airbus van de toekomst’ op voor de allereerste commerciële vlucht voor Transavia –met vluchtnummer HV5423- vanaf Schiphol richting Pisa, waarna het toestel ook weer terugvloog. Een historisch moment!  

transavia pisa airport

Onze ervaring met de A321neo 

Samen met vele andere nietsvermoedende passagiers die net als ik de HV5424 van Pisa naar Amsterdam geboekt hadden, ging ik dus zomaar zelf ook de lucht in met deze splinternieuwe airbus.  

Onverwacht vloog ik met de splinternieuwe airbus! 

Hoe ziet het toestel er van binnen uit? Heb je genoeg (been)ruimte en wat is er allemaal nieuw? In dit blog zie je foto’s van de binnenkant van de Airbus A321neo èn van het uitzicht, en lees je wat dit toestel beter maakt dan de Boeings, zowel qua comfort voor de passagier als qua belasting voor milieu en omwonenden.  

Vlucht vanaf Pisa 

Tijdens het boarden op de luchthaven van Pisa was ik me nog nergens van bewust, maar toen ik samen met mijn 16-jarige dochter -met wie ik last minute enkele dagen in Toscane en Ligurië had doorgebracht, waaronder Oud en Nieuw in Pisa en deze mooie dag in Cinque Terre– richting toestel wilde wandelen, wachtte ons een leuke verrassing: er werden zakjes chocolaatjes uitgedeeld in de vorm van beschuit met muisjes.  

Verrassing, beschuit met muisjes! 

binnenkant-a321neo-transavia

‘We zijn in de wolken!’ stond er op het kaartje dat erbij zat. Treffend. Met daarbij de datum 19 december 2023, de dag waarop het toestel (zonder betalende passagiers of vakantiegangers) vanuit Hamburg voor het eerst op Schiphol landde.  

Aangezien het een vroegertje was geweest (al voor 07:00u wandelden we vanuit onze eenvoudige accommodatie in Pisa naar het station, waar we de shuttletrein naar de luchthaven hadden genomen), was dit een leuk welkom.  

Primeur  

Eenmaal in het toestel, nog voor het opstijgen, zocht ik de Airbus A321neo even op Google op en ontdekte pas toen dat we een primeur hadden! Wie op de heenreis zat helemaal natuurlijk, maar terug ook. Ik postte het op X.  

Diverse luchtvaart- en travel media, zoals Luchtvaartnieuws, Piloot & Vliegtuig en TravelPro hadden al geschreven dat de eerste commerciële vlucht met de Airbus A321neo van Transavia op 5 januari 2024 de lucht in ging en dat maakte ik zomaar mee!

Na deze vlucht naar Pisa zou het toestel nog dezelfde dag naar Ljubljana (Slovenië) en Bari (Puglia) op en neer vliegen. Zaterdag 6 januari waren Barcelona en Nice aan de beurt en vandaag, 7 januari, Ibiza. Nog meer mensen hebben dus gisteren en eergisteren hun eerste ervaring met de nieuwe airbus van Transavia gehad. 

Waar vliegt de nieuwe airbus de komende tijd naartoe?  

Inmiddels weet ik dat het toestel de komende periode ook de bestemmingen Faro, Malaga, Alicante, Valencia, Mallorca en Porto aan doet. Wil je het dus ook als een van de eersten meemaken, boek dan snel een vlucht naar één van deze Transavia bestemmingen en wie weet vlieg jij straks inderdaad ook met de Airbus A321neo!  

Vliegen met de Airbus A321neo 

Komende zomer 2024 komen er nog meer neo’s in de vloot van Transavia, want het aantal duurzame(re) toestellen wordt nog uitgebreid, dus de kans dat jij er een keer in zit wordt steeds ietsje groter. Boek je dus een vlucht bij Transavia (of bijvoorbeeld via TIX.nl) dan kun je het met een beetje geluk meemaken. Wij gingen je voor.  

Hoe was het om met de Airbus A321neo te vliegen? 

Ervaring Airbus A321neo 

Even na half 10 vertrokken we vanaf de luchthaven van Pisa. Om 9:45u ging het toestel echt de lucht in en enkele tellen later vloog de Airbus A321neo over de rivier de Arno, met de stad Pisa prachtig in beeld. Wat een plaatje! 

transavia 1st a321neo

De eerste vlucht van Transavia’s A321neo terug uit Pisa!

toren van pisa vanuit de lucht

Waarom Pisa?

We hadden in Pisa Oud & Nieuw gevierd en lekker rondgewandeld, maar het verder vooral als uitvalsbasis gekozen voor andere plaatsen in de buurt, waaronder Lucca, Siena, Florence, Cinque Terre en Sestri Levante.  

Ondanks dat onderstaande smartphonefoto door de afstand niet scherp is, zie je duidelijk het groene Campo dei Miracoli en de scheve toren van Pisa. Vanaf onze stoelen A en B, links in het toestel dus, op rij 25, net achter de vleugel, hadden we gelukkig nog genoeg zicht.  

Hangend over mijn dochter heen spotte ik de Toren van Pisa. Gaaf! 

Aantal stoelen en passagiers per vlucht 

Wat je als passagier in het nieuwe toestel vooral opvalt is dat hij moderner oogt en groter is. En dat is niet zo gek, er is namelijk ruimte voor 232 passagiers, terwijl dat er in de gebruikelijke toestellen 189 zijn. Vooralsnog blijven ze echter slechts 189 stoelen verkopen, voor het geval er in de beginfase van het nieuwe toestel onverwacht toch een keer een Boeing moet worden ingezet. Transavia wil natuurlijk geen passagiers laten staan.  

Specificaties Airbus A321neo  

Hoe lang, breed en hoog is de Airbus A321neo? Hier zie je alle specificaties van de A321neo:  

  • Lengte: 44,5 meter 
  • Hoogte: 11,76 meter 
  • Spanwijdte: 35,8 meter 
  • Breedte cabine: 3,7 meter 
  • Hoogte cabine: 2,2 meter 

Lengte Airbus A321neo 

De Airbus A321neo is maarliefst 44,5 meter lang en dus veel langer dan de Boeings. Dit valt direct op bij het instappen. Door de verlengde romp kunnen er veel meer mensen mee per vlucht, zonder dat dit ten koste gaat van de ruimte per passagier. Integendeel eigenlijk. Het voelde ruimer en dat komt met name door het dunnere design van de stoelen. 

Meer passagiersplaatsen per vlucht! 

Ter vergelijking: de Boeing 737 is 35 meter lang, een behoorlijk verschil dus! Ook de spanwijdte (de afstand tussen de uiteinden van de vleugels) is groter: bijna 36 meter t.o.v. 29 meter. Jou als passagier gaat het je wellicht vooral om ruimte, comfort en service. Hoe zit het daarmee?  

nieuwe airbus transavia

Binnenkant Airbus 321neo 

De binnenkant van het toestel heeft dezelfde 3-3-indeling (A t/m F) met een single aisle (1 gangpad) en oogt qua kleurgebruik ook hetzelfde als voorheen, met de vele groene stoelen, maar de vorm van de stoelen is wel anders. Moderner vooral. Minder dik, wat slanker en strakker qua design, maar nog altijd lekker zittend.  

Breedte cabine 

Het A321neo-toestel is niet alleen langer, maar ook 20 centimeter breder. De stoelen zijn groter en er is meer ruimte tussen de rugleuningen van de stoelen, zijwaarts gezien. Je kijkt daardoor makkelijk tussen de stoelen door die normaalgesproken veel dichter op elkaar zitten. Zo oogt het veel ruimtelijker. 

In het nieuwe toestel is er meer ruimte in de breedte en dus meer comfort. 

De breedte van de cabine in een Boeing 737 is 3,5 meter, de breedte van de cabine van de Airbus321neo 3,7 meter en dat betekent dus meer ruimte.  

Ruimte tussen stoelen 

Je zit echt minder op elkaar en het voelt minder opgepropt. Dat merk je bijvoorbeeld als je al zit en denkt ik wil m’n jas nog even uit doen. Dan stoot je niet meteen je buurman aan als je je arm uit je mouw haalt.

Los van de foto die je bovenaan al zag heb ik helaas geen foto’s van de rijen stoelen, aangezien er al teveel mensen aan boord waren om een foto zonder passagiers erop te kunnen maken, maar hier zie je een filmpje van Airways Magazine van de binnenkant van het toestel.

Beenruimte  

Een belangrijk punt is voor veel mensen de beenruimte. Met name als je wat langer dan gemiddeld bent is het nogal eens lastig om je benen kwijt te kunnen in een vliegtuig. Bij Transavia is de beenruimte standaard tussen de 74 en de 76 cm. Officiële afmetingen van de A321neo heb ik op de website nog niet kunnen vinden, maar ik las ergens pitch 29 (74cm) en qua beenruimte voelde het inderdaad precies zoals het was.

Ik ben slank, maar wel 1.77 (met lange benen) en zit met m’n knieën dus best wel eens krap in een vliegtuig, maar bij Transavia valt het me eigenlijk altijd wel mee. Voor bestemmingen die maximaal 3 uur vliegen zijn vind ik het altijd wel te doen. Ook in de nieuwe airbus zat ik zeker niet te krap, ook niet met een tas onder de stoel voor me.  

Betalen voor een speciale stoel  

Ben je echt heel lang en wil je meer ruimte dan kun je doorgaans voor extra beenruimte betalen of een plek bij de nooduitgang reserveren. Zelf kies ik meestal voor Basic (het voordeligste tarief waarbij je eventueel tegen betaling een stoel bij kunt boeken), heel soms voor Plus, waar een standaard stoel bij inbegrepen zit, en 20 kilo ruimbagage, maar kies je voor Max dan kun je uit alle beschikbare stoelen kiezen. Je mag dan 30 kilo ruimbagage mee, mag je vlucht nog wijzigen en je hebt dan Priority boarding.  

Bagagevakken en ruimte onder je stoel 

Net als altijd werd er bij het boarden gekeken welke handbagage gegarandeerd mee de cabine in mag. Het zijn doorgaans 70 stuks en dat wordt dan gelabeld. Ik reis meestal zonder ruimbagage en zelfs zonder trolley en alleen met een tas onder mijn stoel, zoals je kon lezen in dit interview in de Telegraaf over mijn reizen met alleen handbagage, maar deze keer had ik samen met mijn dochter een handbagagetrolley mee.  

Let op: het bagagebeleid van Transavia verandert per 3 april 2024. Je gaat betalen voor cabinbagage, zoals trolleys. Alleen een klein item dat onder de stoel voor je past kan nog gratis als handbagage mee. Lees hier meer over de nieuwe handbagageregels van Transavia.

handbagage transavia trolley

Handbagage opbergen 

De trolley paste prima in de bagagevakken boven ons. Alleen bagage met een label mocht in de ‘overhead compartments’. Kleinere tassen en rugzakken moeten zoveel mogelijk onder de stoel voor je. Prima, dat doen wij altijd. Wat me opviel was dat er geen irritante stang meer in de weg zat als je op de middelste stoel of stoel aan het gangpad zit en je je tas en voeten kwijt wilt. Fijn! 

Wat is er nog meer anders aan de binnenkant van de Airbus? 

Uitklaptafeltje

Het uitklapbare tafeltje zag er ook iets anders uit. Ietsje groter (wat fijn is als je bijvoorbeeld lekker wat op je laptop wil doen onderweg) en met een net wat steviger en dieper weggewerkt hendeltje om ‘m weer vast te zetten.

Cupholder

Ook zit er (iets hoger) een cupholder in de stoel voor je, dus daar kun je een bekertje koffie of thee (als je dat bestelt) of een ander (fris)drankje in kwijt. Ideaal, want zo’n drankje op het tafeltje stoot je gemakkelijk om.  

Flesjes water passen er niet allemaal in (als ze te breed of juist te smal zijn), maar mijn Dopper lukte wel.  

USB-poort in stoel

‘Handig!’ dacht ik meteen toen ik de USB-poort in de stoel voor me zag, want ik heb me er vaak over verbaasd dat je in veel treinen (met name buitenlandse) gewoon je telefoon op kunt laden, maar op niet al te lange vluchten zelden. Nu dus wel, maar let op: het is geen gewone USB-aansluiting, maar een USB-C-poort. Kleiner dan normale USB-poorten dus. De kabel van m’n (verouderde) iPhone kon er dus niet in. De iPhone 15 (Pro) wel geloof ik. Zorg anders zelf voor een extra kabel of speciale kabel zoals een USB-C naar iPhone kabel of iets wat voor jouw apparaat geschikt is. Ik weet niet of dat werkt, maar wellicht is dat een idee als je graag je telefoon of andere mobiele apparatuur op wil laden tijdens de vlucht.  

telefoon opladen transavia usb

Opbergvakje 

Het opbergvakje/netje waar de kaart met de Safety instructions en het Inflight magazine in zitten is niet meer grijs met groen maar zwart. Je kunt er in elk geval een reisgids of iets anders in kwijt. Doe je er veel in dan gaat het natuurlijk wel ten koste van je beenruimte, want het zit ter hoogte van je knieën en schenen.  

interieur A321neo

Food & drink service  

Uiteraard is er nog steeds een food & drink service op de vlucht, waarbij je –tegen betaling- uit vanalles kunt kiezen. Koffie, thee, fris, alcoholische dranken, een broodje, tosti, noodle soup of andere versnaperingen, zowel hartig als zoet.

Sinds eind december (ook al toen we op de 31e heen vlogen) geldt de nieuwe folder waar januari 2024 op staat. Cash betalen kan niet (al geruime tijd), dus houd daar rekening mee. En de ‘beschuit met muisjes’-chocolaatjes waren een verrassing i.v.m. de eerste vlucht(en) van het toestel.

Na de hapjes en drankjes komen ze zoals altijd langs met de luxe cadeauartikelen, mocht je in het magazine iets gezien hebben wat je wil kopen.  

Toilet 

Naar het toilet tijdens de vlucht kan uiteraard nog steeds. Toiletten vind je zowel voor- als achterin de cabine. Wachten voor de wc moet (zoals altijd) in het gangpad en niet in de pantry.  O, en goed te weten (ik heb het niet gecheckt maar wel gelezen): de nieuwe airbus heeft als het goed is 1 rolstoelvriendelijk toilet.

Geluid  

Hoewel het toestel veel stiller is voor zowel omwonenden als passagiers was er na de landing een langdurige piep te horen. Hopelijk was dat een beginnerskwaaltje. De meeste mensen leken zich er niet aan te storen, maar ik vond het een vervelend geluid. Dit zal hopelijk nog wel verholpen worden. Tijdens de vlucht zelf was het toestel inderdaad erg stil.  

De vlucht met de A321neo

De vlucht van Pisa naar huis is maar kort en vloog dus letterlijk voorbij. We hebben het vliegen met de A321neo als zeer fijn ervaren. De nieuwe look van de stoelen in de cabine beviel ons zeker. Ook leek het toestel inderdaad een stuk stiller. Al met al was het leuk dat we dit zomaar meemaakten. Ik had er van te voren niets over meegekregen, maar het was toch wel bijzonder dat we net op die eerste retourvlucht van de A321neo zaten.  

Tsja, en dan land je weer in het grijze, natte en koude Nederland.

aankomst a321neo schiphol

Wat maakt deze Airbus A321neo zo bijzonder?  

Pas toen we vanaf Schiphol met de trein en tram terug naar huis waren gereisd, zag ik dat ik het persbericht van Transavia erover gemist had. In het persbericht dat ik in december van ze kreeg staat:

‘De komst van de nieuwe Airbus draagt bij aan de doelstellingen uit het ‘Akkoord Duurzame Luchtvaart’ en levert minder geluid voor omwonenden van de luchthavens.’  

Minder geluidsoverlast voor omwonenden 

Marcel de Nooijer, de CEO van Transavia, zegt: ‘De Airbus A320-familie, inclusief de gekozen motor, verkleint de zogeheten ‘noise footprint’ tot 50 procent.’ Een aanzienlijk verschil in geluidsbelasting dus, bij zowel take-off als de nadering van Schiphol, voor de landing.  

Nieuw toestel, minder CO2-uitstoot 

Hot item als het om zuiniger of vervuilend reizen gaat is natuurlijk de CO2-uitstoot. Milieuvriendelijk vliegen bestaat natuurlijk niet, maar de Airbus A321neo zorgt wel voor ruim 15 procent reductie van de CO2-uitstoot ten opzichte van de vorige generatie vliegtuigen en dat is op vlieggebied toch weer een stapje in de goede richting.  

Boeings vervangen door zuiniger toestellen 

Een vernieuwend toestel dus dat de toekomst van het vliegen moet zijn willen we het blijven doen, maar dan wel bewuster dan voorheen. Ook Transavia voelt die verantwoordelijkheid en dus is het de bedoeling dat de komende 7 jaar alle Boeing 737’s vervangen worden door modernere en zuiniger Airbus-toestellen.

Welke airlines vliegen met de A321neo?

Zoals ik al zei zal ook KLM vanaf zomer of herfst 2024 met de A321neo’s gaan vliegen. De A321neo’s van KLM komen in de zomer van 2024 en de eerste vluchten ermee vertrekken waarschijnlijk de maanden erna. Lufthansa heeft de 321neo ook al in gebruik, net als ITA Airways, American Airlines, Delta Airlines, Turkish Airlines, Pegasus, China Southern, Xiamen Airlines, Korean Air en Wizz Air. Hopelijk volgen er snel meer.  

KLM en Air France Airbus A320 en A321neo 

Eind 2021 plaatste Air France-KLM een order voor 100 vliegtuigen uit de Airbus A320neo-familie – met de optie om daarna nog eens 60 vliegtuigen aan te schaffen. Deze bestelling is bedoeld om de vloot van Transavia Nederland, Transavia Frankrijk en KLM te vernieuwen en uit te breiden. De order omvat zowel Airbus A320neo als Airbus A321neo vliegtuigen. 

Transavia vloot vernieuwen  

De komende jaren zal Transavia de vloot in elk geval steeds verder vernieuwen. Daarmee werkt Transavia toe naar een schonere, stillere en zuinigere luchtvaart. Zowel passagiers als partners waar Transavia mee werkt vinden dat belangrijk en dus wordt er miljarden in nieuwe vliegtuigen geïnvesteerd. Daarnaast wordt er geïnvesteerd in startups op het gebied van elektrisch vliegen en zijn er plannen voor een zero emission hangaar voor het vliegtuigonderhoud. Ook is Transavia in 2022 gestart met het bijtanken van de duurzame vliegtuigbrandstof SAF. 

Duurzaamheid  

Natuurlijk blijft het beter om niet te vliegen en nee, dergelijke toestellen lossen zeker niet alles op, maar voor de luchtvaart is het een mooie stap in de goede richting. Vlieg je graag of kun je soms niet anders dan het vliegtuig pakken dan kun je in de toekomst hopelijk met iets minder vliegschaamte de lucht in.  

Wat kun je doen om CO2-uitstoot te verminderen? 

Wil je je CO2-uitstoot verminderen dan moet je natuurlijk niet vliegen, maar wil of moet je wel vliegen en wil je de belasting voor het milieu zoveel mogelijk beperken, neem dan zo min mogelijk mee! Hoe minder kilo bagage er in je koffer, tas of trolley zit hoe minder brandstof er nodig is en hoe minder de uitstoot dus ook is.  

Je denkt er misschien niet bij na, maar neemt iedereen minder kilo’s mee dan is er ook minder brandstof nodig! 

Kijk hier wat je naast vliegen met de groenere airbus verder nog kunt doen op het gebied van duurzaamheid en vliegen

Op welke bestemmingen vliegt de Airbus321neo van Transavia? 

Volgens Inside Flyer (die zijn informatie van de website Aeroroutes haalde) wordt de nieuwe Airbus de komende tijd (vanaf januari en februari 2024) op diverse bestemmingen ingezet. Ik heb er een lijstje op vertrekdatum van gemaakt.  

De Airbus321neo wordt waarschijnlijk op de volgende vluchten van Transavia ingezet:  

bestemmingen transavia kaart

Flightradar 

Kijk je op Flightradar en toets je daar PH-YHZ in dan kun je zien naar welke bestemmingen er de komende dagen met het gloednieuwe toestel gevlogen wordt. Ik keek gisteren even via de app. Hier zie je enkele screenshots.  

Heb je familie of vrienden die binnenkort gaan vliegen dan is het sowieso altijd leuk om de vlucht via Flightradar te volgen mocht je dat nog nooit gedaan hebben. 

Transavia-vluchten met de Airbus321neo 

Let op: De garantie dat je met de gloednieuwe Airbus321neo vliegt heb je niet, er kan altijd iets wijzigen en op sommige bestemmingen wordt het toestel niet standaard ingezet, maar wie weet!

Een vlucht boeken kan rechtstreeks bij Transavia, maar bijvoorbeeld ook via de Nederlandstalige ticketwebsite TIX.nl.  

Transavia-vlucht via TUI, Sunweb en andere reisorganisaties 

Transavia voert zowel lijndiensten als charters uit, en zowel los als in een pakket. Niet alleen als je een losse vlucht boekt, ook als je een vliegvakantie of citytrip als pakketreis boekt via TUI, Sunweb of andere reisorganisaties kan het zijn dat je met Transavia vliegt.

Tips voor vakantiebestemmingen  

Los van bovengenoemde bestemmingen biedt Transavia nog veel meer vluchten naar nog veel meer leuke steden en zonnige eilanden aan. Zoek je een bestemming waarvoor je niet zo lang hoeft te vliegen? Lees dan mijn blog over vakantiebestemmingen op maximaal 3 uur vliegen. Vlieg je het liefst naar een mooi eiland? Lees dan mijn blog over de mooiste eilanden van Europa.  

Transavia 

Transavia bestaat sinds 1965 en vliegt sinds 1966. De airline vliegt naar meer dan 100 bestemmingen in Europa, het Midden-Oosten en Noord-Afrika. Met zo’n 90 vliegtuigen (voornamelijk Boeing 737’s) vervoert Transavia passagiers vanaf Amsterdam, Rotterdam, Eindhoven en Brussel Airport. Het grootste aantal bestemmingen van Transavia ligt in Zuid-Europa, mijn favoriete regio.   

Ervaring met Transavia

Ik reis regelmatig met Transavia naar de Méditerranée of nog ietsje verder. Er is geen airline waar ik vaker mee gevlogen heb dan met Transavia en ik heb dan ook al tientallen Transavia bestemmingen zelf bezocht, van vele leuke steden en Griekse eilanden tot prachtig Puglia. Laat je inspireren door mijn vele blog(s): van een roadtrip Gran Canaria tot sprookjesachtig Santorini.

ervaring airbus A321neo

Vliegen blijft zo prachtig!

pisa-transavia-nieuw-toestel

Dit blog bevat linkjes naar blogs over bestemmingen waar ik al eerder over schreef, alsmede affiliatelinks naar BOL en Transavia. Boek jij via zo’n link een ticket bij Transavia dan ontvang ik 2,50 commissie per boeking, maar voor jou blijft de prijs hetzelfde. Een Transavia-vlucht boeken kan overigens ook via TIX.nl als je dat fijn vindt. Ik zie daar regelmatig bestemmingen voor heel aantrekkelijke prijzen!

Dat ik in het toestel zat was trouwens toeval en Transavia weet niet dat ik deze review schrijf. Ik ben er dus niet voor gevraagd en geef mijn eerlijke mening.

Alle foto’s in dit blog heb ik zelf gemaakt en mogen niet zomaar elders gebruikt worden.

4 gedachten over “Vliegen met de gloednieuwe Airbus A321neo van Transavia, hoe was dat?  ”

    1. Wat een ontzettend leuk en informatief stuk heb je geschreven! Zelf werk ik al heel wat jaren bij Transavia en uiteraard is er overal wel wat te klagen maar het is nog steeds mijn favoriete airline! Het vliegen is niet meer weg te denken dus mooi om het steeds minder belastend voor het milieu te doen dan het vliegen onbetaalbaar voor de gewone burger te maken lijkt mij. Met de airbus321neo een stap in de goede richting lijkt mij.
      Dank voor je vlog
      , ook namens vele collega’s ??

      1. Dank je wel Barbel. Wat leuk dat je er al zo lang werkt en de moeite neemt te reageren. En ja, ik ben het met je eens. Wat mij betreft mogen er bij meer airlines zulke toestellen komen/vervangen worden en wie weet worden ze in de toekomst nog zuiniger. Alleen de rijken nog maar laten vliegen vind ik inderdaad onwenselijk.
        Ik vlieg graag met jullie en doe dat vaak, aangezien het Mediterrane Gebied al sinds mijn studie ‘mijn’ regio is, dus dan kom ik jullie sowieso vaak tegen tijdens het zoeken naar tickets.
        Nog vele fijne en veilige vlieguren voor jou en je collega’s gewenst!

    2. Dank je wel Celeste! Leuk dat je het leerzaam vond en ja, wat was het gaaf dat hij net over de stad vloog én ik aan de juiste kant van het vliegtuig zat.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven